Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Söker råd angående städlista.

Skrivet av AnneliN
Hur får ni det att fungera med att barnen hjälper till hemma? Vi har provat olika saker men inget verkar fungera någon längre tag. Vi har haft en jobbig höst, så vi har inte orkat ta i alla konflikter, utan det har blivit mer att jag och sambon har skött markservicen helt. Tänkte det skulle bli ändring på det nu:) 11-åringen har adhd och är utåtagerande. Är det en bra dag så kan han städa halva huset på ett nafs, vill han inte så blir det utbrott som heter duga. Olyckligtvis börjar "vill inte" perioderna ta över mer och mer. 8-åringen har add. Han blir ståendet i rummet hel förtvivlad och vet inte vad han ska göra. Så det slutar med att jag "hjälper" till och sen avslutar det hela:( Till det en 4-årigt syster som jag starkt misstänker har en bokstavsstörning och som älskar att sortera allt, men inte så att det blir ordning;) 9,6 och 5 åringarna som är så "normala" det går i den här flocken gör så gott dom kan men blir arga och frustrerade för att syskonen inte hjälper till som dom ska ( varför måste vi göra allt) och att dom förstör det dom har gjort. Alla råd och ideer tas tacksamt emot...
Svar på tråden: Söker råd angående städlista.

Belöningssysytem!

Skrivet av  Bittan
För att få sitt barn att städa sitt rum, bädda mm. kan man ha ett belöningssystem. Man prickar av på en lista vad man gjort under veckan och tex till helgen blir det "utdelning" Belöningen kan vara tex veckopeng, nåt som barnet samlar på eller en rolig upplevelse utifrån vad barnet gillar (tex badhuset, biobesök , skridskobanan, m.m)
Något som sporrar till att de ska var kul att hjälpa till. Sen kan man ju få "mer betalt" om man gör fler sysslor tex hjälper till med att som din son gör ibland städar hela huset i ett nafs.
Barnet ska veta i förväg vad som förväntas att det ska göra och vad belöningen kan bli.
Min son tex fick aldrig veckopeng förrän hans rum var städat. Ville han ha mer pengar så fick han städa mer av lägenheten.
Kanske inte funkar men det kan ju vara värt ett försök.
 

Tack för ditt svar.

Skrivet av  AnneliN
Jo vi hade tänkt införa veckopeng igen. Just nu har vi "punktsystem". Dom hjälper till när dom behöver pengar. Jag skulle vilja hitta ett "automatiskt system", där dom har sina dagliga sysslor utan att vi måste förhandla och säga till jämt. Hoppas att du förstår hur jag menar. Tanken är att dom ska lära sig se vad som måste göras och hjälpa till, samtidigt få möjlighet att tjäna egna pengar. (Ett utopi??;)) Men har problem att få fram en rättvis schema där alla får vara delaktiga.
 

Ska prova ett nytt system...

Skrivet av  Trebarnsmor
...och vi ska börja i morgon...
Själv tyckte jag att vi skulle börja i och med skolstarten, men barnen tyckte det var så kul att de vill starta genast...

Vi har bestämt att vi ska äta kl. 17.00 varje dag och 16.30 så samlas alla i köket för att välja två jobblappar var på köksbordet. Lapparna skriver vi tillsammans (och sparas) eller av oss vuxna när något särskilt poppar upp (t.ex. skotta snö om det just behövs...) Jobblapparna ska vara korta och enkla uppdrag...tex. ställa i ordning skor och jackor i hallen....bädda sin egen säng....skura toastolen...
...laga middag....duka och göra sallad till maten...

När man har gjort två uppdrag blir man sedan "ledig" fram till maten. Kanske ställer man i ordning i hallen på två minuter och bäddar sängen på tre-sedan är man ledig...men det blir ju 10 saker gjorda under en halvtimme i vår familj...enkelt och förhoppningsvis kul...

Sedan har vi bestämt att på lördagar ska vi ta fram lapparna under en halvtimme igen, men då jobbar alla under en halvtimme hela tiden och beetar av lapp efter lapp och så blir massor gjort...
Förhoppningsvis lär sig barnen också att se tex klädhögen som de städade bort tidigare i veckan...och inte bli "blinda" för allt vad andra gör hela tiden...utan märka att den försvinner....och att någon kanske har lagt in den i min garderob...

Spännande-hoppas det funkar...om det så bara är en kort period så känns det bra idag när barnen blev så
entusiastiska...kanske hjälpte det till att jag fått ett sammanbrott tidigare idag över att de ALDRIG hjälper till...utan tar saker för givna, men det är ju inte lätt när man inte har vanan inne att se...och nu fick de en chans att hjälpa till i stället för att få skäll och ändå är det inte mycket som krävs...
 

Tack, det lät intressant.

Skrivet av  AnneliN
Ska ta upp det med mina barn imorgon. Det låter faktiskt som något dom skulle gilla. Känner själv att sammanbrottet är nära;)
 

Artiklar från Familjeliv