Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dåligt humör?

Skrivet av Rebecka 98/02/04
Vi är ju många som har problem med humöret hos våra barn.. :/ Vår pojk har ett fruktansvärt humör hemma, outhärdligt jobbig många gånger. Men i skolan märks nästan inget av det där med humöret. Hur har ni andra det med barnens humör hemma kontra skola/dagis? Är det någon skillnad?
Svar på tråden: Dåligt humör?

Här är det tvärtom

Skrivet av  Anina & Steffen
Enligt vår kontaktfröken på dagis så är det inte några problem med Steffen. (Även då han dunkar huvudet blodigt)
Men hemma så är han jobbig. Men jag vet att han är jobbig på dagis också. Men på ett annorlunda sätt.
Jag läste en bok, tror den heter barn med koncentrationssvårigheter, där stod det om passiva barn. Barn som inte vill saker för dom vågar inte och som gärna kommer i kläm för att dagis och liknande tycker att dom inte är stökiga. Därför får dom inte den uppmärksamhet som dom behöver för att "hänga med".
Så tycker jag det är hos oss.

Steffen missade på 5 års kontrollen på bvc. Så han ska tillbaks till barnhabliteringen.
När kontaktfröken fick höra detta så frågade hon mig vad dom grundade det på. Om det var något som jag hade sagt om honom till bvc. Dom kan inte förstå att allt inte är som det ska.
 

Ser att rubriken stämmer inte.

Skrivet av  Anina & Steffen
här är det ju nästan likadant.
 

Här är det lika....

Skrivet av  Katja med Viktor
I skolan är han som en solstråle,enligt fröken...Har blivit vald till: Så ska en bra kompis vara , flera ggr.Men när han kommer hem far djävulen i honom kan man tro, uppkäftig och tvär,skiter totalt i vad man säger,är på lillebror och är sur och försöker hela tiden få igång ngt....
Viktor är tio år och fick diagnisen ADHD för tre år sedan,varav två har han medicinerat med Ritalin....
 

Tack för svaren

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
Det finns fler som har det så här tydligen... Det som stör mig lite är att de på skolan tycks tro att det är något slags kriterium för diagnos. När de jämför vår pojk med andra på skolan med samma svårigheter så säger det att han är inte alls lika bråkig som dem. Och så missar de många andra saker som är svårt istället. Ja svårt för honom alltså, dock stör det ju inte dem lika mycket och då blir det ju inte lika uppenbart.

Ibland känns det som om det skulle vara skönt om han kunde ta ut liiite ilska i skolan så man slapp att allt kommer ut här hemma. Men självklart är det ju bra om vi har barn som kan hålla det inom sig under dagen. Vi får ta den smällen hemma. Men man blir så trött ibland bara...

God fortsättning förresten! ;) Med förhoppningen om ett luuuuugnt år...
 

Artiklar från Familjeliv