Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som känner till hypoaktivitet?

Skrivet av Grace
Jag har lite funderingar om detta och tänkte att det kanske finns någon som kan mer om detta och kan förklara lite? Ingår i kriterierna för DAMP, men barnet är då inte hyperaktiv utan har låg aktivitetsgrad istället.
Svar på tråden: Är det någon som känner till hypoaktivitet?

Kan försöka

Skrivet av  mia
Jag har själv ADHD och min son har Damp, båda med hypoaktivitet, men jag kan ju bara prata för hur jag känner.
Det kan hända att jag vet att någonting måste göras men jag får inte det gjort i alla fall. Ofta kan det vara saker jag vill göra och ändå gör jag inte det. Som om någonting håller mig tillbaka, ett osynligt gummiband i hjärnan.
Jag känner mig ofta nöjd med att bara vara hemma och ta det lugnt, men ibland finns det ju saker som måste göras och då är det svårt att lämna lugnet i min egen vrå för att göra det.
Som du skrev så är hypoaktivitet låg aktivitetsgrad, och det betyder att man har svårt för att medvetet höja sin aktivitetsgrad även om man vill.
Man tas ofta för lat när man är hypoaktiv, men det drabbar ju oftast bara mig när jag inte får något gjort, så hade jag kunnat ändra på mig så hade jag gjort det. Men det är ju svårt för andra att sätta sig in i hur jag har det eftersom det inte syns på utsidan.
 

Vilken bra beskrivning!Tack!*imt*

Skrivet av  Lejonmamma¤
.
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Grace
Jag har lite funderingar när det gäller min son, inte för att han är överaktiv utan snarare tvärtom och jag tycker inte att han får komma till sin rätt i skolan. När det gäller ämnen han är intresserad av, ligger han nästan främst, är mycket kreativ och har fantasi. Men när det gäller andra saker är det som om han inte är närvarande, säger hans lärare, kan inte komma igång och har svårt för att slutföra saker om man inte håller koll på honom hela tiden. Hon har sagt en del saker om honom som har sårat oerhört, för han är annars så lugn, artig, snäll, omtänksam... Vad ska vi göra?
 

Skulle vara till Mia! imt

Skrivet av  Grace
.
 

Har ni provat..

Skrivet av  mia
att sätta er ner med alla berörda lärare, psykologer och läkare, så att läraren kan få information om hur din sons funktionshinder ser ut och hur skolpersonal ska hantera detta?
Detta gjorde vi efter sonens diagnos var satt och vid ytterligare möte senare. Om läraren är det minsta professionell så tar hon till sig det då.
Lycka till!!
 

Mia!

Skrivet av  Grace
Sonen har ingen diagnos och jag tror inte att han skulle få någon heller, men det är bara det att hans lärare aldrig har sett en elev vara så passiv och drömmande emellanåt! Kommer inte igång och har svårt att slutföra vissa uppgifter. Ämnen som han tycker är roliga har han inga problem, där är han väldigt duktig, kunnig, intresserad och kreativ. Han är den enda i klassen som kan namnen på de flesta fåglar. Hon har klankat ner på honom när det gäller vissa saker och vi ville ha extra hjälp redan då i första klass, han går nu i trean, men hon anser inte att det behövs, ändå är det bekymmer med honom just med detta att han kan sitta och drömma och kommer inte igång och får inte mycket gjort. Nu börjar hon få lite panik inför fjärde klass då det ställs högre krav på eleverna och de börjar på en annan skola!
 

kanske..

Skrivet av  mia
Kanske ni ändå hade kunnat vända er till någon annan, kanske skolsköterskan eller kuratorn kan hjälpa er medla. För att få hjälp att reda ut detta med läraren?
Det är skolans skyldighet att ge stöd till alla barn med särskilda behov oavsett om de har diagnos. Jag vet ju att många skolor tyvärr struntar i det men det kan kanske vara värt ett försök.
Håller tummarna.
 

Min son

Skrivet av  Mie
Hej. Jag har en son som är 16 år och har ADD. Dvs AD/HD med låga aktivitetsnivå. Jag tror han har jättejobbigt, för ALLT blir till en börda. Även det han tycker är roligt kan vara jobbigt att få sig till. Han gör allt han kan för att slippa undan och han har med åren blivit riktigt duktig på att manipulera folk så han kommer "lindrigt" undan. För honom är det ett problem, för han klarar inte skolan och inte en praktikplats heller. Folk uppfattar honom som lat och han har oxå en väldigt svag drivmotor. Han tycker han gör det han blir tillsagt om, och ändå säger praktikplatserna att det inte funkar. Han har svårt att förstå sig på hur andra ser honom. Han uppfattar ju att han verkligen försöker, men det hjälper inte.
 

Hej!

Skrivet av  Grace
Vad har ni fått för hjälp till din son? Får han extra hjälp i skolan? Hur kan man klara av ett arbetsliv med den diagnosen? Finns det hjälp och stöd att få?
 

Artiklar från Familjeliv