Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Avlösning?

Skrivet av Andrés mamma
Har någon av er någon form av avlösning? (kontakt person eller liknande) Hur går man tillväga för att få det? Fungerar det bra?

Jag har alltid tyckt att jag minsann ska klara av att ta hand om mitt barn och jag ska minsann inte lämna honom högt och lågt för att få vara "utan" honom.
Vi har lämnat honom till min mamma eller syster om vi ska på tex julbord eller är bort bjudna men det har inte varit så ofta. Trots att vi är två (mamma och pappa) så känner jag nu att det börjar bli allt mer krävande och speciellt när man springer på utredningar och ringer runt för att få kontakt med psykolog,söker vårdbidrag och oroar sig för kommande skolgång osv.....

Det börjar att ta på mig och min sambo nu och har nog gjort det ganska länge fast vi har blundat för det.
Mamma har flyttat 75 mil här ifrån så henne har jag inte som "avlösare" längre och pga Andrés problem så kan jag inte bara lämna honom till vem som helst och dessutom är han så otroligt rädd för att vi ska lämna honom någonstans över natten,vet inte varför men han är ju inte van vid det så det är kanske inte så konstigt. Jag trodde att det skulle vara lättare för honom att sova hos andra nu när han är snart 6 år men det verkar inte så.

Hur har ni gjort och hur fungerar det med en stöd familj? Gör man fel som förälder om man skulle söka om stöd familj? Kan barnet känna sig övergiven eller oönskad? Tacksam för alla svar possitiva som negativa så får jag överväga skilldnaderna sedan.
Svar på tråden: Avlösning?

vi har kontaktfamilj

Skrivet av  bullen71
där vår dotter med diagnos är var 5:e helg. Vi la upp det som så att hon skulle få vila från sina syskon eftersom det är så mycket bråk mellan dem, och därför åka till den där extrafamiljen, och hon har inte känt sig utanför. Hon är tvärtom mycket stolt över sin familj och älskar att åka dit. Vi har haft dem i snart 2 år nu. Det är jätteskönt och man är en BRA förälder som ser till sina egna behov också ibland, för om man inte gör det så blir man bara en dålig förälder som inte orkar med vardagen. Alla behöver inte avlastning, men vi behöver det (för både oss vuxna och för syskonens skull), och det funkar jättebra.
Vi sökte genom socialen, innan vi ens fick diagnos på henne och det var inga problem att få igenom.
Lycka till.
Kram Åsa.
 

Kontaktfamilj..

Skrivet av  no1wildcat ska flytta
..och kortis har vi till äldsta(kortis) och PippiLotta(stödfamilj) även Lilleman har haft stödfamilj och han hade aldrig sovit borta men det gick jättebra.Man träffas ju flera ggr först och sen tog de honom bara över dagen ett par ggr så han skulle lära känna dem.
Kontaktperson kan du ju oxå ansöka om hos familj&individ precis som kontaktfamilj..tillhör han LSS kan ni få avlösarservice ist.Lycka till!