Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten fråga om ADHD lååångt

Skrivet av Pia-59
ADHD ska ju vara ganska ärftligt, och jag tror alldeles bestämt att jag har det, men inget jag har tänkt på förrän sista året/åren. Nu har ju yngsta sonen (17 år) fått diagnos men jag kan tänka mig att även storebror (21 år) och storasyster (23 år) och jag själv har ADHD.

Vad jag inte har vetat, men fick reda på när vi utredde sonen, var detta med sömnproblem. Han somnar inte på flera timmar och sover halva dagarna och precis det problemet har jag också.

Jag trodde det var "tonårsrelaterat" alternativt "man är morronmänniska eller kvällsmänniska". Jag kan gå och lägga mig i "normal" tid, ligger och läser, som jag alltid har gjort för att kunna somna, MEN KAN INTE VAKNA förrän kl är ca 12 på dagen. Det GÅR bara inte. Är sjukskriven just nu för artros, opererad i axeln och har artros i axlar och händer.

Varje kväll säger jag till familjen: Väck mig tidigt imorron, typ vid 9-tiden, men sambon säger att det går inte att få liv i mig.

Sonen ska få melatonin för att testa om det kan hjälpa mot hans sömnproblem och jag har ju hört att det krävs licens för att få det. Frågan är då om jag kan få det för att kunna fungera som en "normal" människa?!

Får sån ångest varje dag över att jag har sovit bort dagen...
Svar på tråden: En liten fråga om ADHD lååångt
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv