Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har man någon rätt som.........

Skrivet av Hjälplös Mamma!!!
Har man någon rätt som förälder att påverka val av resurs i skolan? Våran son har fått en ny varje termin,och nu den senaste är utan utbildning och erfarenhet.Anställdes för att hon var "övertalig" inom kommunen.Jag tycker att det räcker med att ha ett barn med Adhd ,utan man ska kämpa för att få rätt hjälp i samhället också. Det är så viktigt att det blir " rätt" personal för att få skolarbetet att fungera.Är det någon som vet något om detta??
Svar på tråden: Har man någon rätt som.........

Usch..detta är så svårt!

Skrivet av  bokstavsmamma
Att bråka och tala om att man inte tycker att en person är lämplig till ens barn.
Det är ju faktiskt så att personkemin alltid är viktig...och kanske kan man trycka på detta...det förstår skolan bra...om din son inte klarar av en person...det är legitimt och ska kunna underlättas...
Men att DU tycker att hon är opedagogisk eller inte bra är svårare, för hur ska du kunna bevisa det om skolan anser att hon är väl lämpad för jobbet.
En utan utbildning kan vara en pärla, medans en utbildad kan förstöra livet för ens barn...det är inte alltid utbildningen det sitter i, men outbildade riskerar att inte stanna så länge på sin post...

Varför är hon lasad eller övertalig om hon är outbildad? Om hon dessutom är olämplig...
Vi föräldrar(minst tre föräldrapar känner jag till) protesterade ganska högljutt när de skulle sätta in en resurs i klassen som vi inte "gillade" och skolan lyssnade på oss och tillsatte en annan på tjänsten innan den första ens hade börjat, och hon placerades i en annan klass...så visst har vi inflytande om vi bara vågar öppna vår mun och skrika högt...men det är nog där skon klämmer...det är ju så fruktansvärt jobbigt att säga till en vuxen person att jag vill inte att du ska vara inblandad i min sons utveckling...
Lycka till!
 

Det är också........

Skrivet av  Hjälplös Mamma!!!
Det är det att denna person har träffat min son och det var som att vända en hand(enligt personalen)och han fick ett utbrott.Och för första gången säger han att han inte ska gå till skolan om hon ska vara där.(vilket han aldrig sagt tidigare om någon personal)Det är knappt någon på skolan som klara honom vid ett utbrott,utan jag får åka ifrån jobbet.Så det är ganska viktigt för mig att dagen fungerar.Du har rätt utbilningen är inte viktigast,men det kan vara en fördel om dom jobbat med barn (vilket denna inte gjort).Så jag tycker att barnen ska få träffa dom sökande innan anställning ,det kan ha stor betydelse.
Men jag ska kämpa !Tack "Bokstavsmamma"
 

Artiklar från Familjeliv