Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får jag fråga

Skrivet av Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4 *på besök*
en liten sak hos er som har barn med DAMP? Min 2-årige son ska kollas för ev damp, men han är ju lite liten för diagnos redan. Jag undrar hur era barn var som 2-åringar innan diagnosen ställdes.

Jag ska försöka beskriva Oliver: Han blir arg för minsta lilla, dunkar huvudet med flit ÖVERALLT. Till och med i asfalten... Kastar sig var han är, tänker inte på att han slår sig, skriker till han kräker och då massor. Han var visserligen kräkbarn sen födseln, men ändå. Om någon tar något för honom blir han inte "bara" arg utan hysterisk och slänger sig, skriker till han får tillbaka det. Han tar inte tillbaka det själv. Han har dålig viktuppgång sen han var ca 1-2 månader om det spelar någon roll i detta.

Jag är dålig på att förklara och beskriva, men hoppas någon kan förklara lite hur damp-barn är vid denna åldern. Hans barnläkare säger att det är möjligt att han har det, men diagnosen ställs inte så här ung ålder. Hoppas nån kan hjälpa mig och att det var ok att jag ställde frågan här inne.
Svar på tråden: Får jag fråga

Funderar på en sak....

Skrivet av  mani
har din son testats för mjölkproteinintolerans?
I och med att du beskriver "dålig viktuppgång från 1-2 månader" kan det knappast vara glutenintolerans (gluten är en protein som finns i vete, råg, ..)
Vår son som till slut fick diagnos DAMP och Asperger syndrom har också en glutenintolerans.
Det finns en imponerande norsk forskning om ämnet...
Om du är intresserad kan jag letar efter länkarna.
 

Han är testad

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4 *på besök*
från topp till tå känns det som. Gluten blodprov taget 2 ggr och mjölk en gång och han är kärnfrisk. Sköldkörteln, sänka och massor av andra prover som vi precis fått svar på. Länkar hade varit intressant, vad snällt! Läkaren sa att han ev kan ha en damp men att diagnosen inte ställs redan. Tack för svar! :-)
 

Artiklar från Familjeliv