Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

SÖMNSVÅRIGHETER

Skrivet av april
Hej! Är inne här och läser lite ibland men hinner tyvärr alltför sällan. Har en elvaårig son som är under utredning. Ett av hans största problem är att kunna somna. Han sover också alldeles för lite känns det som. Vid ledigheter som denna vänder han på dygnet, när det är skola somnar han alltför sent och är som en död sill på morgonen och trött resten av dagen. Han kan bara inte somna även om han vill säger han. Jag tror att hans besvär ökar/blir mycket värre i och med sömnbristen. Finns det erfarenheter av det här? Har ni gett sömnmedel av något slag? Andra tips och råd? Vad gäller naturmedel etc? Jag är tacksam för alla erfarenheter och tips. (Min man och jag är sysselsatta med honom sent på nätterna, sen vaknar hans lillebror regelbundet vid 7-tiden så det blir inte mycket sömn för oss heller, börjar bli rätt urlakade just nu även om vi tar skift) Tack för förhand
Svar på tråden: SÖMNSVÅRIGHETER

Kolla melatonin

Skrivet av  Nena
Nedan har catrin berättat om melatonin.
Kolla det. Har visst bra effekt på vissa.
Vi har inte haft så bra effekt än så länge.
 

Känns lite oklart

Skrivet av  april
Hej! Jag hittade svar till Catrin men det gör mig inte så mycket klokare egentligen. Vad menas med att läkaren måste få licens på det. Naturmedel? Finns det i hälsokosten? Vart kommer det ifrån? Testat i något annat land/utvärderat? Finns det andra på sidan här som använder annat sömnmedel och har erfarenhet av vilka biverkningar de kan ge. Några positiva effekter?
Tack iallafall Nena för ditt svar!!
 

Melatonin är det hormon

Skrivet av  tanten
som styr vår vaken/sömn-rytm och det produceras i hjärnan.
Personer som har olika typer av npf har ofta störningar i den här rytmen och får därför svårt med sömnen, en del vänder på dygnet och de flesta har väldigt svårt att somna.
Melatonin finns som läkemedel. men det kan bara skrivas ut på licens, dvs läkaren måste ansöka om det hos Läkemedelsverket för varje enskild patient. Möjligen kan det finnas nån läkare som har generell licens för det ,det vet jag inte.
Det används i många länder och är väl beprövat.
 

Inte bara det...

Skrivet av  mani
styr också reproduktion och har mest studerat i det avseende av veterinär.
Det finns inga studier om långt användning av Melatonin hos barn. Därför krävs det licens.
 

Mer frågor..

Skrivet av  Nena
om Melatonin. kanske ni vet? Läste längre ned att ngn skrev att det bara verkar en kort stund och direkt efter man tagit det. Så har inte vår läkare sagt, utan vi har fått instruktioner om att ta det 1 1/2 timme innan sänggåendet. Grabben sover fortfarande väldigt dåligt och jag funderar på att sluta ge honom detta. Men vi kanske gör fel?
 

Till Nena:

Skrivet av  tanten
Det jag vet är också att det ska tas ca en halv timme före sängdags eftersom effekten går över rätt snabbt.
Prova det innan du ger upp!
Men det hjälper inte alla heller så det kan ju vara så för er.
 

Artiklar från Familjeliv