Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annan diagnos?

Skrivet av Rebecka 98/02/04
Om detta nu är fel snack (jag har noll koll på var man får skriva om diagnoser numera...inte är det väl under diskutera diagnoser längre?), snälla skriv VAR man får ställa såna här frågor så ställer jag frågan där istället?

Andreas har AD/HD + motorisk störning (DAMP) enligt diagnospapprena. Men i mångt och mycket tycker vi (föräldrar, skola + resursperson som arbetat med många olika damp + asp-barn) att hans beteende stämmer in på Asperger.

Det finns mycket att skriva om varför vi tycker det, men det ska jag inte göra nu. Jag bara undrar om det finns någon vits att ta upp denna fundering med BUP? Vad spelar det för roll i praktiken om han ev. skulle få en tilläggsdiagnos? Kan man be om kompletterande utredning eller måste hela utredningen göras om? Utredningen gjordes med frågeställningen AD/HD, men jag antar att de även testat för Asperger?
Svar på tråden: Annan diagnos?

Spelar stor roll för

Skrivet av  tanten
hans möjligheter att få hjälp vilken diagnos han har.
Det är inte alls säkert att man har tittat på möjligheten av en AS när man gjorde utredningen.
Det finns särskilda frågeformulär för det och dessutom så är anamnesen viktig.
De andra testerna man gör säger inte så mycket om AS, men ibland kan man hitta en väldigt ojämn begåvningsprofil på WISC.
 

diagnos= Färskvara

Skrivet av  det finns hopp
En Asbergerdiagnos ställs sällan före skolåldern. Dessutom utvecklas barnen åt olika håll beroende på hur deras handikapp blir bemött, förstärks, försvaga eller kompenseras. En diagnos under autismspektrat kan göra det lättare att få LSS och vårdbidrag.
 

samma funderingar

Skrivet av  Nena
gäller min son och jag undrar vilka symptom som tyder på AS? Du kan kanske svara på Diskutera Diagnoser. Jag tror det är där detta hör hemma. Min kille har också DAMP och jag tror att det är ngt mer. Ser fram emot att höra av dig. Min kille är nio år. Hur gammal är din grabb?
 

Artiklar från Familjeliv