Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför är det svårt att få rätsida på sockret.

Skrivet av
Har nu länge hållt på med insulindoser men det är fortfarande inte bra lite för högt emellan åt . Har mycket kontakt med diabetesmottagningen,detkan kännas lite jobbigt ibland,med tanke på att vi har stuckit sönder hans fingrar. Hoppas att det blir nån rättsida på allt Mamma till 5 barn
Svar på tråden: Varför är det svårt att få rätsida på sockret.

Små barn

Skrivet av  Camilla
jag har en son som är två år och har haft diabetes i ett år. Än har vi inte fått rättsida på hans sockervärden och läkarna säger tyvärr att det är ganska vanligt med små barn eftersom de äter varierat och växer till och från. Inte någon tröst precis men kanske något som gör att man orkar vidare. Det är absolut inte ditt fel.
Min son pendlar mellan 2 och 25 så jag vet vad jag talar om. för det mesta har han legat för högt men ibland åker han ner under 2 också så det är svårinställt.
Hoppas du själv mår bra. Skriv gärna av dig om dina känslor för ibland vill man bara skrika och då är det skönt att göra det här där likasinnade finns.

Kram!

Tack camilla!

Skrivet av  5-BARNS MAMMA!
TACK FÖR DET,DU SKREV DET VÄRMDE.JAG MÅR TROTS,ALLT BRA,FÖR NÅN GÅNG SKA DET BLI BRA.DET ÄR BARA JOBBIGT NÄR HAN BLIR INLAGD.MEN HAN ÄR HEMMA TACK OCH LOV.SKRIV GÄRNA TILLBAKA IGEN CAMILLA KRAM PÅ DIG

skönt att du mår bra

Skrivet av  Camilla
Jag har tänkt på dig. Skönt att ni inte behöver vara inlagda nu. Man vill ju vara hemma och det är alltid svårt när det finns fler barn i familjen.

Det är svårt

Skrivet av  Carina, mamma till Celine & Harley
Du skulle se min dotters kurvor, som berg och dalbanekartor allihop.

Har dock blivit aningen bättre (ta i trä) senaste månaderna, hon har haft diabetes sen okt 98. Vi har dragit ned på pulmicort-inhaleringarna och så har vi fått henne mer aktiv. Hon har varit väldigt stillsam tidigare.

Läkarna säger att det är olika på hur lätt det är att hålla bra nivåer. Och att det blir lättare när dom kan ta mer ansvar för sin behandling själva. Dvs dom själva känner hur dom mår och kan reglera mat och insulin efter det. Det är ju en aning svårt att känna hur det ska vara som utomstående, man kan bara ta blodsocker och försöka göra det bästa man kan.

Vi sticker vår dotter 3-5 ggr per dag, samt tar ca 2 kurvor i veckan. Att det är två är för att jag vill ha en på dagis och en hemma.

Lycka till, och som Camilla skrev så skriv här så kanske vi kan stötta dig när det är jobbigt. Jag skrev ut mycket oro i början här på fN.

Kram

Tack!

Skrivet av  5-BARNS MAMMA!
SOM TUR ÄR SÅ ÄR VI TVÅ SÅ PAPPAN ÄR MED HONOM OM VI BLIR AKUT INLAGD,M,M.HANS KURVA LIGGER MELLAN 1,0-HI SÅ DET ÄR RÄTT SÅ JOBBIGT PG AV ATT HAN BLIR DÅLIG FORT,FRÅN ENNA STUNDEN,LEKANDE TILL NÄSTA VILL HAN SOVA.DET ÄR BARA ATT HÅLLA KOLL,PLUS MAT TIDER.HAN FÅR MIX 50/50 MORGON-50/50 LUNCH-30/70,MIDDAG DÄR EMELLAN FÅR MAN DUTTA MED HUMALOG,SOCKER KOLL 6 GÅNGER OCH 0300 PÅ NATTEN.MEN HAN ÄR SIG SJÄLV MED GLIMTEN IÖGAT DET ÄR HUVUD SAKEN.HOPPAS ATT NI MÅR BRA OCH ATT VI HÖRS SNART IGEN. MÅNGA KRAMAR PÅ ER!