Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blod och urin värdet= samma

Skrivet av Baloo
Hejsan, hoppas på att någon här kan hjälpa mig lite. Jag funderar på om det är skillnad på sockervärdet om det är från ett \<\;B>blod\<\;/B> eller \<\;B>urin\<\;/B> prov.
Jag tog först blodprov, det var normalt(4,9) och nästa dag lämnade jag ett urinprov,fastande då. Och det visade på 14! Kan man säga att det motsvarar samma om det hade varit gjort på ett blodprov? Hmm, låter extremt flummig, men hoppas ni förstår vad jag menar. :)
Svar på tråden: Blod och urin värdet= samma

Jag fattar inte, men svarar ändå :-}

Skrivet av  my
Blodvärdet mäter "sockerbitarna" som far runt i blodet vid ett givet (stick)tillfälle. Det varierar alltså hit och dit hela tiden, beroende på vad/om du ätit/rört dig etc. En "frisk" individ pendlar ca mellan 4 och 8.

Urinstickan visar socker i urinen, dvs hurvida du "läcker" socker ut i urinen. Ett värde på 14 visar att din kropp (dina insulinceller) inte brutit ned allt socker, utan en del tagit vägen genom njurarna ut i urinen. En "frisk" individ läcker inte socker i urinen.

Siffrorna är ine översättningsbara. Max avläsningsbart på urinstickan är ju t ex 280. Ett blodvärde på 280 = DÖD.

Blev du klokare? Var det svar på din fråga?

Tack :)

Skrivet av  Baloo
Tack för svaret. Blev nog lite klokare. :)
Alltså då kan man inte säga att om man har värde 14 i urinen så skulle det visa 14 på ett blodprov. *hoppas det är rätt*
Kramizar

Artiklar från Familjeliv