Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är någon diabetiker och gravid, som jag?

Skrivet av Jessikan
Jag fick sockersjuka för ett år sen och nu väntar jag mitt första barn i mars. Det går bra men inte utan att jag ibland är otroligt trött på att inte få vara BARA GRAVID utan diabetiker också. Jag kollar blodsockret otaliga gånger om dagen och rädslan över att barnet inte ska må bra hänger över mig jämt. Finns det någon som känner igen sig? Kram
Svar på tråden: Är någon diabetiker och gravid, som jag?

Ja, visst är det jobbigt ibland...

Skrivet av  Maria
Jag väntar mitt andra barn i januari och har haft diabetes i 22 år. Jag testar blodsocker upp till 10 ggr per dag. Det är också en massa extra koller på sjukhuset som tar tid - diabetesläkare, ögon, viktuppskattning, ctg (from v.36) och barnmorskan.
Så det är svårt att njuta av graviditeten.
Men jag kan lugna dig med att om man håller Hba1c på rimlig nivå mår de flesta barn minst lika bra när de föds som barn till mammor som ej har diabetes.

det kommer säkert att gå bra.....

Skrivet av  sara
hej Jessikan!

Jag fick mitt barn i september i år. Jag har haft diabetes i ca sju år. Jag tyckte oxå att det var jobbigt att behöva känna den där oron hela tiden. Jag svängde en del i mitt blodsocker, hade alltid höga morronvärden mm så jag var jätteorolig för det. men som sagt så är det Hba1c som är det det viktiga bara det ligger bra så ska det inte vara någon fara.
Jag var faktiskt i Thailand när jag var i tredje månaden. Läkarna ville inte att jag skulle åka, men vi hade bokat resan så långt i förväg och sett fram mot den så vi åkte ändå. Och det gick jättebra!!!
Jag testade mig säkert en 15 ggr per dag under hela graviditeten, men det var det värt. Sista tre månaderna blev jag sjukskriven, det tycker jag du oxå ska se till att bli om du behöver. Det var jätteskönt att kunna vara hemma och få rå om sig själv och det väntade barnet. Man hinner ju inte det om man jobbar.
Tänk på att man är gravid kanske en eller två gånger i sitt liv, ta vara på den tiden och försök njut!!

Lycka till!

oroa dig inte så mycket

Skrivet av  diabetesmamma
Jag har haft diabetes i 13 år. I mars i år födde jag en son som är fullt frisk på alla de sätt.

Jag kan hålla med dig om att det är jobbigt att aldrig få vara BARA GRAVID. Jag led väldigt mycket av detta, speciellt i början av graviditeten. Det är viktigt att man får lov att känna den "riktiga" känslan också. Så kom jag på något: Jag började att skriva GRAVIDITETSDAGBOK! Jag skrev helt enkelt dagbok varje dag (jag har aldrig skrivit dagbok innan). Men jag skrev bara om sånt som har med graviditeten att göra, det som hade med sockersjukan att göra var strängt förbjudet i denna bok. Jag skrev ner allt, precis allt. Vad som hade hänt under dagen t ex bebisen sparkade, jag hade sura uppstötningar, jag kräktes, vilka namn vi funderade på, vilka smeknamn vi hade på vårt barn, ja precis allt som hände som hade med graviditeten att göra. Detta funkade väldigt bra för mig. Så fort jag tyckte att det var för mycket diabetessnack så kunde jag ta fram min dagbok och läsa eller göra något tillägg!

Försök med detta, det kanske kan hjälpa dig med.
Annars vill jag bara önska dig lycka till och tillägga att du är jätteduktig som orkar kämpa på!!!