Förlossning. |
|
Skrivet av | Buffa. |
Hejsan. Skrev ett inlägg tidigare och såg att jag fått många bra svar på min undran om att sticka i magen när jag är gravid. Nu är det bara sju veckor kvar och jag undrar om det är någon som skulle vilja berätta om sin förlossning som diabetiker? Hur gjorde ni med insulin och mat? Fanns det nån i närheten som kunde det här med diabetes? Kan man använda all sorts smärtlindring? Jag undrar allt, är det något särskilt man bör tänka på innan? Hur läänge får man ligga på BB? Hur stora blir barnen egentligen? Till slut, jag har fått såna bulor på mina lår efter att ha tagit mitt nattinsulin där. Detta trots att jag alltid har tagit där, kan det ha med graviditeten att göra? Hoppas att jag inte tråkar ut alla erfarna mammor med mina frågor. |
|
Svar på tråden: Förlossning. | |
|
|
Kejsarsnitt |
|
Skrivet av Cajsali v 7 | |
Hej Jag är diabetiker sedan snart 19 år och är nu 29. Jag har en pojke som blir två år i januari. Han förlöstes med kejsarsnitt i v 38 pga att han var så stor, 4800g. De försökte sätta igång mig men efter två resultatlösa dygn gav vi upp. Jag var vaken under förlossningen och tyckte att allt fungerade bra. Lycka till. |
|
Bulorna! |
|
Skrivet av gift med en diabetiker | |
Om du sticker dig på samma ställe hela tiden kan det uppstå bulor. Jag tror inte det har med graviditeten att göra. Du måste alternera stickställena. Fast det vet du väl? Min man är diabetiker och sticker sig inte bara i låren utan även i "baken". Han är noga med att alterna stickställena men får ändå ganska ont ibland. Några "bulor" har han dock inte. Om du är orolig kan du väl prata med din diabetessköterska? |
|
|
|
Ang bulorna. |
|
Skrivet av Buffa. | |
Grejen är den att jag sticker på precis samma sätt som innan jag blev gravid men det är först nu jag drabbats av detta. Jag ska prata med min diabetessköterska om det... Förressten, när din man sticker där bak, vilka områden sticker han i? Jag har fått många olika råd om det. |
|
Övre delen av sätesmuskeln (sa han) (IMT) |
|
Skrivet av gift med en diabetiker | |
- | |
Ta med blodsockermätaren ! |
|
Skrivet av Maria | |
Jag födde barn för snart 3 år sedan och om 5 veckor är det dags igen. Det är nog olika på sjukhus men jag fick sköta blodsockermätning och insulinbehandling själv med mina egna saker. Något att äta får du alltid om du ber om det. Jag fick akut kejsarsnitt p.g.a. värksvaghet (hade inget med diabetesen att göra). Min dotter vägde 3900 g (föddes 3 dagar före utsatt tid). Nu går jag på viktuppskattning och ev. blir det snitt igen eftersom detta barn inte heller sjunkit ned och ev. har jag trångt bäcken. När barnet är fött hamnar det på barnavdelningen för att hålla koll på blodsockervärden men jag fick upp henne till BB efter en natt. Vi stannade i 5 dagar på BB men det var mest pga att amningen inte kom igång förrän dess. Jag har insulinpump och sticker den alldeles ovanför rumpan. Fråga gärna mera ! |
|
|
|
Så här hade jag det |
|
Skrivet av Mira | |
Jag hade gravdiabetes from vecka 20. När det väl var dax för förlossningen så tog dom varje timme och kollade mitt blodsocker. Jag fick frukost men sedan låg mina värden runt 4-5 och fick jag bara saft och vatten. När jag sedan mot slutet var så trött fick jag sockerlösning i dropp för att ha ork. Hoppas allt går bra på din förlossning, det är en underbar sak att gå igenom trots all smärta. |
|