Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fundering

Skrivet av Ellell
Jag kände för att skriva med anledning av inläggen nedan. Jag har en dotter som har haft diabetes i sex år. Under resans gång har vi lärt oss hantera sjukdomen på ett sätt som passar just vår situation. Vi har fått tänka igenom vad vi anser om aspartam, tillfälliga höga värden vid kalas och fettkonsumtion. Idag är vi såklart medvetna om riskerna för följdsjukdomar men trots detta inte "livrädda" för gräddglass och sockergodis. Anledningen till detta är att vi anser att just vår dotter skulle fara illa i "själen" av att få äta alltför annorlunda än sina kamrater och syskon. Hon har provat lightglass och sockerfritt godis men tycker inte om det. Den lightglass hon verkligen gillade, Solero shots, har GB tagit bort :-(. Så länge alla prover, Hba1c och vikten är bra finner just vi i vår familj ingen anledning till att ändra livsstil. Därmed inte sagt att vi stagnerat utan är medvetna om att det en dag kan bli nödvändigt att ändra sig, vad vet man?
Svar på tråden: Fundering

Jag håller med dig, det är en

Skrivet av  Carina
avvägning av hur det funkar för var och en. Det finns föräldrar som har barn med diabetes som inte alls behöver tänka smalt och sockerfritt, dom har bra värden ändå trots att dom äter precis som andra, potatis, Skogaholms limpa och vanlig O´boy tex. Och så är det dom som har det som oss, att det hoppar och far, sen dom dom har lite av båda.

Har också läst i nån av diab.tidningarna att man tror numera att det troligen är genetiskt betingat att man får följdsjukdomar. Det finns dom som misskött sig å det grövsta som inte har varken dålig cirkulation, njurproblem, ögonbesvär mm. Sen kan man ha skött sig och ändå ha följdsjukdomar.

Inte menar jag att man inte ska sköta sin diabetes, men som Ellell skrev att själen kan fara illa. Och livsglädjen ska man ta vara på tycker jag, barnen har det tillräckligt annorlunda ändå. Är god gräddglass mer njutbart (ni skulle se min dotter äta en kula lösglass, det är att njuta det! =)) än en lightglass så kan hon unnas det ibland, tycker jag. Eller sju vanliga godisbitar istället för sockerfritt på lördagen. Hur många godisbitar äter "vanliga" barn?

Att anpassa mängden istället för att utesluta är vårt motto. Det som vi utesluter är väl sånt bröd som inte passar Celine, sötad dryck/yoghurt helt och potatis kan hon få högst en gång i veckan har vi sagt på dagis.

Nä, inte har GB tagit bort Solero Shots, de har dessutom utökat så det finns en till, med Tropisk smak, tror jag det var. Ja, det är iallafall en grön och en orange nu. Det måste vara dina glasshandlare som inte köper in dem. Jag mailade till GB i början på sommaren då det var några i Piara´s Barndiabetes-mailkedja som sa likadant och då svarade att dom inte tagit bort dem ur utbudet.

Här i Stockholm finns de iallafall. Min dotter gillar dem också jättemycket.

Tack för svar

Skrivet av  Ellell
Jag skall titta i närmaste GB-återförsäljare, den där med tropisk är väl socker i?

Fick nyligen en påminnelse om att hålla värdena bra; dottern har fått infektion i underlivet. Vårdcentralen menade att bakterier trivs i socker.

Ha det bra! Från...

Nä, tror den har samma kolhydrater som den andra

Skrivet av  Carina
men jag ska nog kolla själv också nästa gång igen.

Celine är ofta röd i underlivet, men tror inte det varit infektion nångång. Till oss har diab.sköterskan sagt att diab.flickorna ofta har svamp om dom ligger högt och kliar det kan man ta nån "svampsalva" på från Apoteket (kommer inte på namnet just nu). Det är samma som man har till fotsvamp som är receptfritt. Å högt ligger ju Celine för det mesta fast hon kliar aldrig.

Celine är nog så van att det kliar/irriterar för när hon hade springmask så märkte hon inte av det alls utan jag såg dem på kvällen när jag skulle ge nattinsulinet. Trodde det var tygludd från trosorna och pillade bort det, då kröp "luddet" på min nagel! Bläääh!