Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

-Hjälp! Sprutor på dagis

Skrivet av Memmus
Nu måste jag ha hjälp!

Min flicka Siri, tre år, har hittills fått spruta på morgonen (HumalogMix) och när vi hämtar henne kl tre. Det har funkat sådär, ofta har hon lågt före lunch men högt när vi hämtar. Nu hade vi kommit överens med personalen om att de skulle lära sig att ta spruta. Jättebra.

Men alldeles nyss ringde föreståndaren och berättade att hon pratat med en handläggare på kommun som sagt att de INTE skulle gå med på att ge sprutor eftersom det skulle göra dagis juridiskt ansvarigt om det hände något. Alltså att vi skulle kunna stämma förskolan om de gjort något misstag, typ gett för mycket insulin.

Jag vet att det finns andra dagis där personalen ger sprutor, och jag skulle verkligen behöva komma i kontakt med alla som kan berätta att det går bra, i vilken kommun ni bor, om frågan om ansvar varit uppe och vad ni i så fall har kommit fram till ska gälla.

Gärna snabbt svar om det är möjligt!

Maila gärna direkt till mig på [email protected] om ni vill lämna ert telefonr så jag kan ringa upp. Jag vill själv inte lämna mitt namn eller telnr på internet.
Svar på tråden: -Hjälp! Sprutor på dagis

Har mailat dig

Skrivet av  Carina, mamma till Celine & Harley
C
 

Jag har haft det likadant

Skrivet av  Camilla
Min sons dagis sa först att de skulle vägra att ta sprutor men efter att jag diskuterat med dem och berättat att det är jag och min man som har huvudansvaret om något går fel så har det löst sig. De har inget tungt ansvar. Det kan bli fel, och det har vi förklarat för dagis men då är det bara att ringa oss så löser vi det tillsammans. Det har lugnat personalen och vi har daglig dialog om det behövs. Den som stirrar upp det mest är föreståndaren. Prata med personalen direkt. Min son är tre år och har börjat på dagis igen efter mammaledighetsuppehåll.

Om du vill veta mer kan du maila mig på [email protected].

Jag hoppas att det löser sig för dig. Kram!
 

Artiklar från Familjeliv