Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

undringar

Skrivet av Susanne
Hejsan!
Fyra månader har gått sedan Viktor fick diabetes och allt flyter på ganska bra tycker jag. Viktors HbA1C var 5,7 förra veckan och det är ju vad jag förstår väldigt bra. Han går på dagis varje dag nu, och där ligger hans värden mellan 3,5 - 5.
Värdena på kvällarna (22.00) varierar dock ganska mycket. Jag kan inte förstå vad det beror på. När han är hos mig har han ofta över 12, men hos sin pappa (Thomas) ligger de runt 8. Viktor har väldig stor aptit till middagen (17.00) och vill även ha mycket till kvällsmat. Jag ger honom inget extra, men barnen säger att maten är "godare" hos mig.
Jag har föreslagit för Thomas att jag kan ge honom någon enhet (eller halv) mer till middagen (17.00) när han är hos mig, men Thomas tycker nog att jag ska "anpassa" maten. Som sagt - jag ger inte Viktor något extra, men ungen måste ju få äta tills han blir mätt! (och han har GOD aptit) När jag läst inlägg på föräldranätet och även här, har jag sett att många familjer bollar med sina enheter för att pricka rätt. Jag (kanske mer Thomas) har inte riktigt förstått att det är så det kan/ska gå till. Ju mer aptit, desto mer insulin? Viktor är jätteduktig, men han måste ju också få ha lite gott/roligt på sin tallrik, inte bara fibrer och fibrer och fibrer. Då tröttnar han ganska snart på sin sjukdom.
Han får bara 3 enheter mixtard (50-50) till middag och hos Thomas verkar det räcka, men nu tänker jag ge honom en halv eller hel enhet till. RÄTT eller FEL?
Jag vet att många här sitter inne med mer kunskap än jag, så snälla dela med er - hur ska jag göra?
MVH Susanne
Svar på tråden: undringar

Hej Susanne!

Skrivet av  Ellell
Vi brukar anpassa insulinmängd efter vilken sorts mat hon ska äta och om det vankas efterrätt. Ofta tar vi till lite för att vara säkra på att hon ska få tillräckligt med insulin; äter hon då lite mat lägger vi till mjölk eller någon efterrätt (glass, kakor, frukt...). Jag tycker att din Viktor verkar ligga så bra i socker att jag blir avundsjuk! Det kanske var sådär under remissionsfasen....? Min tjej har bra Hba1c men hoppande värden, 3 till 22 just nu.... Mitt råd är alltså att anpassa insulin, inte mat i första hand! Må så gott!

Tack

Skrivet av  Susanne
- det var skönt att höra. Det är precis så jag vill ha det. Men tyvärr har inte Viktors pappa förstått det riktigt - han ifrågasätter det mesta jag gör och ger mig dåligt samvete när Viktor får för högt värde (över 9). Det beror på kosten säger han - ger du honom rätt mat? Visst gör jag det - men det handlar mer om mängden. Viktor har stor aptit hos mig.
Men som sagt Viktors värden ligger ju jättebra! Och om han pendlar mellan värdena ligger de alltid mellan 3,5 och 14.
MVH Susanne