Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förkylningstider

Skrivet av Flugan
Hur gör ni med insulindoserna när barnen blir sjuka/förkylda? Jag för inte riktigt kläm på det här, ska man höja både långtids- och måltidsinsulinet? Hur mycket brukar ni höja skriv gärna vilka doser ni ger normalt och hur ni ändrar. Celine får vanligtvis

Till frukost: 6 insulatard + 5 actrapid
Till lunch: 4 actrapid
Till middag: 4 actrapid
Till natten: 6 insulatard

När hon blir förkyld brukar hon ha ketoner i 2 dagar sen försvinner dom, och jag brukar bara ge någon extra enhet av actrapiden till måltider ibland. Och så får hon ligga rätt högt för hon brukar äta rätt dåligt när hon är sjuk. Men värden på 15 är inte ovanligt.

Hur gör ni??
Svar på tråden: Förkylningstider

Hon är förkyld just nu

Skrivet av  Ellell
och har legat framför videon de senaste dagarna. Själva viruset är förmodligen inte boven till det ökade insulinbehovet den här gången. Vi har tidigare sett att man kan lägga till c:a 50 % av den vanliga dosen. I vanliga fall får hon totalt c:a 20-23 enheter insulin/dygn; i förrgår fick hon 32 och igår 30. Hon har inte ätit några mellanmål. Man får prova sig fram och ta extra blodsocker. Jag märker att jag inte kan skriva några ordinarie doser för vi har ändrat en hel del på senaste tiden..... Må så gott!

Hej Ellell

Skrivet av  Flugan
Vilket insulin höjer ni? Det långtidsverkande eller måltidsinsulinet, eller har ni mixat? Jag höjde actrapiden med en enhet per måltid ungefär, det hjälpte lite fast hon vart lite hög ändå. Jag är så feg med att höja för det blir ju känningar då ibland.

Främst måltidsinsulinet

Skrivet av  Ellell
men vi har Humalog Mix 25 till lunch och istället för vanliga "skoldagsdosen" 7 har vi givit 10 eller 11. Till natten ändrar vi ingenting eftersom ökningen av insulinbehovet den här gången berodde på att hon rör sig mindre (och hon brukar vara rätt stilla under natten vanligtvis också). När det gäller andra infektioner har vi ibland ökat dosen till natten också men inte mycket. Må så gott!

Tack för svaret

Skrivet av  Flugan
Det är bara så skönt att kunna höra hur andra gör, man känner ju inte speciellt många med diabetes.

Må så gott ni också!