Försäkringskassan och Moment 22 |
|
Skrivet av | my |
Vår son, 7 år, vill gå på Fotbollsskola istället för på Fritids några dagar i sommar. Så jag ringde försäkringskassan för att höra vilken typ av dagar vi skulle kunna använda för att vara med honom och ge sprutor och hålla koll på honom. Inga visade det sig. Tillfällig vård av barn går inte, för han är ju inte "sjuk" (men blir ju om vi inte är där). Kontaktdagar kan bara tas ut om han är i skolan eller på Fritids. Vanliga föräldradagar har vi förstås inga kvar eftersom han är så stor. Jag blir så trött! Någon som har stött på det här? Någon som vet hur vi ska göra utan att låta semestern gå åt till att stå på en fotbollsplan? |
|
Svar på tråden: Försäkringskassan och Moment 22 | |
|
|
Näe, ingen lösning.... |
|
Skrivet av Carina | |
men visst är det helknasigt att man inte får VABBA? Det borde ju liksom räknas som vård det vi gör fast det inte har att göra med förkylning/feber/kikhosta mm. Hade samma funderingar med Celine då hon ville åka på dagläger på ridskolan, fast jag gick inte så långt att jag ens ringde och hörde mig för utan jag tänkte nog bara att jag inte har nån mer semester kvar till det. |
|
Vårdbidrag? |
|
Skrivet av AnnaS | |
Hej! Får du vårdbidrag? Det är meningen att det ska täcka sådana saker. Om du skulle behöva vara hemma för att ditt barn mår dåligt för diabetesen (höga värden eller så), så får man egentligen inte "vabba", utan då ska man kunna vara ledig eftersom man har vårdbidrag. Detta är ju svårt, för vid t ex höga värden så får Louise väldigt ont i magen, och hur ska någon kunna bevisa att det beror på diabetesen? När jag har frågat doktorn om det så kan han ju inte heller svara på om det är på grund av diabetesen, så jag "vabbar" ändå. |
|
|
|
Det är olika |
|
Skrivet av Camilla | |
Jag tror det beror på vilken försäkringskassa man tillhör om man får vara hemma för vård av sjukt barn när diabetesen inte fungerar. Hos oss är det okej och det är inte heller tillåtet att räkna med bortfall av lön i vårdbidraget pga det. Hoppas ni kommer på någon bra lösning. Känner ni inte någon på lägret som kan tänka sig att ta spruta? |
|