Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2 barn med diabetes

Skrivet av Annette
Är alledeles ny här på fn. Tänkte presentera mig här på diabetes-snacket eftersom jag har 2 söner med diabetes. Dom är 11 och 13 år. 11-åringen fick diabetes redan då han var 3½ år gammal och min 13-åring fick det i 10-årsåldern. Vi har väl en ganska bra relation till sjukdomen vid det här laget. Men vi har fått bråka med daghem, skolor och försäkringskassor, jeg vet inte hur många gånger. Såg lite längre ner att det var några av er som önskade prata med någon med erfarenhet. Och, ja, erfarenhet av diabetes har jag vare sig jag vill eller inte. Det jag står inför nu, som jag dock inte har erfarenhet av, är diabetes och tonårs-kroppen. Alla hormoner som springer runt i kroppen och påverkar insulinet och blodsockret på de mest underliga sätt ibland. Jag hade velat haft något liknande sånt här snack när yngsta pojken var nyinsjuknad. I början har man så många frågor men så få "svarare". Hoppas på att kunna få dela både kunskap och undringar med er.

Svar på tråden: 2 barn med diabetes

Välkommen!

Skrivet av  Carina
Är mamma till Celine 7 år som fick diabetes när hon var 2,5. Och visst är det bra med såna här snackställen.

Har haft ett dagis som det var massa problem med att få dem att fatta diabetes men nu på 6 års har det funkat mycket bättre, dock har jag saknat att en person är ansvarig för Celine var dag. Som det varit nu är det flera om dagen som träffar/ansvarar för henne. Det känns lite splittrat.

Celine börjar skolan i morron och hon har fått en fröken med diabetes samt att det finns en resurs i klassrumemt brevid som är tillgänglig för Celine också.

Tyvärr så är erfarenhet av tonåring lika med noll hos mig, men du, sen när Celine kommer upp i tonåren då har du mycket erfarenhet att ge oss om det. :)

Kram, Carina
 

Hej Annette, jag har också två barn med diabetes

Skrivet av  Cecilia med Tyra & Svante
Välkommen hit.
Jag är inte så gammal i gänget. Min dotter insjuknade i dec. -02 då 1 år och 10 månader gammal och min son debuterade i april -03 bara en månad gammal.
Eftersom det tar tid att vara två barnsmor med en sädis, samt ta hand om två små diabetiker ås honner jag inte vara här inne så ofta.
Men det är fint att detta ställe finns så att man kan dela och få ta del av andra som har det som vi. Skönt att inte behöva känna sig så ensam.

Tonåren är den en bit kvar till, men jag känner ändå en viss oro inför den. Dels alla hormoner, men även alkoholen som skall testas.
Stor kram vi hörs!

/Cecilia som numera heter Olin i efternamn *ler*
 

Det är svårt att skriva när man ammar *ler*

Skrivet av  Cecilia med Tyra & Svante
...så därför blev det en del stavningsfel... men men du klurar nog ut vad jag menar:)

/cecilia
 

så liten... (långt) - Cecilia med Tyra & Svante

Skrivet av  Annette
Tänk, att när första barnet insjuknade så sa alla att risken var minimal att fler barn i familjen skulle insjukna. Ändå händer det. Läste din berättelse här ovan. Min yngsta är nu snart 4 månader gammal. Jag har förutom henne och pojkarna även två äldre flickor som. Ingen av flickorna är drabbade, men jag märker på dem ibland att dom oroar sig. Visst är det otroligt hur mycket man klarar av att ta hand om när det behövs. Mina pojkar har också pump. Det har underlättat väldigt tycker jag. Nu har vi en helt anna koll på dygnsvärderna. Det känns bra nu när det är dags för en ny tillväxtfas i deras liv. Äldsta pojken växte 6 cm på fyra månader nyss. Tror att det mer jämna blodsockret hjälpte till där. Skulle kunna skriva hur mycket som helst märker jag :-) Ha det så gott och klappa de små från mig,
 

Artiklar från Familjeliv