Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bra HbA1c men höga insulindoser vid förkylning

Skrivet av Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
Trots att Fabians remission tog slut i början av hösten och blodsockret svängde väldigt (ibland var han uppe på 25) innan vi fick ordning på det så var HbA1c 5,6 när vi var hos läkaren förra veckan.

Just nu är han förkyld med snuva och hosta men mår inte dåligt alls. Det enda som är jobbigt är att han behöver så mycket insulin. HAn har Lantus så vi kan ju inte höja basinsulinet bara för att han är förkyld, därför blir det höga doser Novo Rapid. (Oj vad rörigt det blev, jag försöker hindra lillasyster från att ge Fabian insulin med en skrivmejsel.)
Svar på tråden: Bra HbA1c men höga insulindoser vid förkylning

Skönt! och en massa frågor

Skrivet av  Tebe
Skönt att det blev bra HbA1c ändå, då har de höga topparna inte varit så långvariga.

Daniel är fortfarande i remission, men nu inför det som ska komma för oss har jag en massa frågor (hoppas du orkar svara på någon).
Hur länge var han i remission?
Hur fort kom Fabian ur remissionen (förmodar att det kan skilja sig)? Gick det på ett par dagar eller flera veckor?
Blev han sjuk eller något annat som gjorde att remissionen "tog slut"?
Såg ni andra tecken än svängande blodsockervärden då?
Använd ni NovoRapid för att få ner de svängade blodsockervärdena, eller hur gjorde ni det?

Tack på förhand!

P.S. Fungerade skruvmejseln? Blir det inte lite väl stort hål då? ;-)

KLart jag kan svara - Långt

Skrivet av  Nina m. Fabian-98 & Matilda-01
Fabian kom inte in i remission förrän drygt en månad efter han debuterade. (HAns läkare trodde inte han skulle komma in i remission alls först.) Sedan varade remissionen till slutet av augusti, inte så länge alltså men jag vet andra där den varat i upp till ett år. Remissonentog slut helt abrupt, ena veckan låg han jättebra nästa hoppade blodsockret upp på 25 (vi trodde först han var på väg att bli sjuk, sedan trode vi det berodde på att det inte var så jättevarmt längre men efter någon vecka vaknade vi upp och insåg att de höga värdena inte var något tillfälligt).

När vi insett att remissionen var slut höjda vi Lantusen från 5 till 6 när det inte hjälpte ringde jag sköterskan som sa att vi skulle höja Lantusen från 6 till 8 enheter. SE UPP HÄR. NÄr vi höjde LAntusen 2 enheter på en gång fick han riktigt otäcka känningar som var svåra att häva, han sjönk ner på 1,8 gång på gång och var nära att bli medvetslös flera gånger. DÅ sänkte vi LAntusen till 7 och tyckte det var bra fast han behövde höga doser Novo Rapid, det gick åt 6 enheter till varje måltid (HAn väger bara 20 kilo).

Läkaren tyckte vi skulle höja LAntusen till 8 igen och förklarade att man måste smyga upp Lantusen lite i taget med några veckors mellanrum. NU ligger Fabian bra igen med 8 Lantus och mellan 1,5 och 4 enheter Novo rapid / måltid (när han är frisk vill säga, vi håller på att skola in på dagis så nu är det en vecka frisk och på dagis och en vecka sjuk hemma hela hösten).

Vad gäller skruvmejseln (så är det givetvis en plastskruvmejsel) och Fabian tycker det är bättre än när lillasyster vill ge med pennor eller annat, det gör inte lika ont säger han. I somras försökte hon kolla hans blodsocker med en träpinne flera gånger om dagen (hon blir 2 i november). Det är tur att Fabian är tålig.

Innan fabian lämnade remissionen så verkade det jättejobbigt när någon pratade om hur det skulle bli men det är inte så jobbigt. Vi får ha lite mer koll på vad han äter så han inte stoppar i sig något sött utan att ta insulin, när han gör det ändå så får han en extrados Novo rapid.

Man vänjer sig ju vid allt så även vid livet efter remissionen. Lycka till.

Tack!

Skrivet av  Tebe
Tack för ditt svar! Jag känner mig lugnast om jag vet så mycket som möjligt redan innan. Nu hoppas jag att Daniels remission håller i sig ett bra tag till, vi är ju bara inne i tredje månaden nu. Daniel kom in på sjukhus tidigt, det hjälper väl till också.
Tur att det var en plastskruvmejsel och att Fabian går med på det! Självklart måste barnen leka sjukdomen också, den är ju en del av deras vardag. Våra dockor o gosedjur har haft diabetes i omgångar, så de har fått sprutor mm.

jag svarar också

Skrivet av  Pernilla J
Hej!

Remissionen kan verkligen vara olika länge. Min Hannah nu 8 ½ år gammal och fyra år då hon fick sin diabetes har haft en mycket lång remission den höll i ett par år säkert över tre och jag är inte helt säker på om hon är helt ur den ännu, men det kanske hon är. För Hannah har "urträdandet" ur remissionen gåt succesivt och som synes mycket långsamt. Det som har varit besvärligt är att Hannah har haft så små doser att det har blivit svårt att ställa in. Men sen i februari har hon pump och hennes hba1c sjönk från över 9 till 6,5!!
Jag har svårt att berätta hur det har varit när Hannah är förkyld då hon är mycket frisk. Men det vi har de få gånger hon har varit sjuk oftast fått sänka doserna.
Ha det så bra

Pernilla

Tack!

Skrivet av  Tebe
Tack för ditt svar!
Jag hoppas Daniels remission varar lika länge som Hannahs. Daniel har också små doser, 0,5-1 enheter till maten. Sist var hans HbA1c 5,2.

HbA1c-missvisande!

Skrivet av  Johanna 27år typ1 sen 2år
Hej! Ibland kan HbA1c vara missvisande! Den mäter toppar o dalar-dvs. högt respektive lågt blodsocker. Så om man haft lika många toppar som dalar visar HbA1c ett bra värde som kanske inte överensstämmer helt med sanningen. Men hoppas att förkylningen gått över o ni kan börja på ny kula! Vid infektioner får man nästan dubbla sina doser av insulin. Mvh Johanna