Ögonbottenfotografering - Hur???? |
|
Skrivet av | Susanne med Jocke |
Hej! Jocke har fått kallelse till sin första ögonbottenfotografering. Han har 100 frågor som jag inte kan svara på? Framförallt undrar han förstås om det gör ont? Är det någon som har gjort det med sitt barn ? Gucke det bra? Nåt man ska tänka på? Tack! |
|
Svar på tråden: Ögonbottenfotografering - Hur???? | |
|
|
Ingen aning... |
|
Skrivet av AnnaS | |
..jag bara undrar hur gammal Jocke är? När blir man kallad till ögonbottenfotografering första gången? | |
Min kollega |
|
Skrivet av Tebe | |
Jag har en kollega med diabetes. Nyligen satt han med solglasögonen på sig framför datorn. Det såg lite kul ut, innan man visste varför. Han hade varit på ögonbottenfotografering på förmiddagen och vi har ett ljust kontor. Man får ögondroppar som utvidgar pupillerna. Effekten sitter i ett tag, så man kan vara ljuskänslig den dagen. Ta med solglasögon! Ni borde kunna kontakta diabetessköterskan med hans frågor, han ska inte behöva oroa sig i onödan. |
|
|
|
Jag har .... |
|
Skrivet av Johanna 27år typ1 | |
Hej! Jag har själv gjort fotograferingen ca 4ggr. Det gör inte ont!! Först får man pupiller förstorande ögondroppar, man ser suddigt och känner sig lite yr. Sen sitter man med huvudet i en ställning o dr framför. Han säger titta upp, ner-vä-hö etc. Det är mörkt i rummet och man ser sina egna blodkärl i ögonen i någon sorts reflex.....kan bli lite illamående, men ingen smärta. Lycka till med ditt barn! (Jag är 27år) Mvh Johanna |
|
Det är ganska coolt... |
|
Skrivet av Hanna | |
... faktiskt. På mina första ögonbottenfotograferingar när jag var i 15-årsåldern tyckte jag mest att det var spännande, särskilt med dom förstorade pupillerna. Det gjorde inte ont, men man blir ju lite bländad. | |
Hmm, buter nick då... |
|
Skrivet av Hanna K. (tidigare Hanna) | |
Vi verkar vara fler som kallar oss för Hanna här inne. Jag byter till Hanna K.Jag har skrivit de inlägg med sign Hanna som finns på sidan 1. Första var :Till all duktiga föräldrar och barn. Hoppas att det inte blir förväxlingar nu då ;0). |
|
|
|
Hej! |
|
Skrivet av diabetikerfru | |
Min man gör en sådan varje år. De droppar först i ögonen så att pupillen vidgas och sedan fotograferar de. Som jag förstått det bli man väldigt bländad men den känslan går över fort. Dropparna man fått för att vidga pupillerna gör dock ögat ljuskänsligt resten av dagen så om det är soligt ute rekommenderar jag att ni tar med ett par solglasögon. Det är likadana droppar som barn får när de ska till ögonläkaren emd misstanke om synfel. | |
Jocke är 11 år .... |
|
Skrivet av Susanne | |
och har haft diabets sedan han var 6 månader gammal, dvs i 10½ år. Jag tror att man får gå första hången när man har fyllt 10. Tack för alla svar nu tror jag att det ska gå bra. Susanne |
|
:) det är inget läskigt |
|
Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802 | |
man får ögondroppar som ska verka i 40 minuter tror jag det var, och så blir pupillrarna stora som tefat! man ser anaingen suddidgt och sen tar de foton med en "vanlig" kamera på några centimeters avstånd. Det tar väl ca 3-4 kort för att ha några att välja på. Celine gjorde det för några veckor sen i samband med att läkaren konstaterade att Celines tryck är alldeles för högt och vi har nu fått operationstid till den 5/11! Lycka till, får ni gå till S:t Eriks? |
|
|
|
Just ja... |
|
Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802 | |
solglasögon som de andra tipsade om är bra att ha! Nåt illamående drabbades inte Celine av, ej heller yrsel. Sen tror jag att det är när man haft diabetes i tio år som man fotar första gången om jag inte missminner mig? Att Celine gjort det är ju för att hon har Grön Starr också. |
|