Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

får man skryta lite med sista Hba1C???

Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802
7,5! det är inte klokt vad glad jag blev när vi fick det resultatet.

i våras hade vi ju 9,4 (eller 9,5) och sista vi tog var i augusti och då var det 8,0.
Svar på tråden: får man skryta lite med sista Hba1C???

Såklart

Skrivet av  Cina
Klart man får vara glad och stolt när man lyckats få ner ett högt Hba1C. Grattis!!!!

Grattis!

Skrivet av  Cecilia, Tyra & Svante
Vad härligt för er. Så roligt att ert kämpande visar resultat:)

Tyvärr så har vi det lite besvärligt just nu med deras blodsocker. Vi kommer troligen bli inskrivna snart, för att Svante skall bli koplad till en mätare som mäter blodsockret konstan i tre dygn.

Tyras Hba1c hade också höjts, från 6,0 till 6,5 så nu har vi ökat måltidsdosen.
Jag misstänker att Tyra är på väg ut sin remisson (hoppas inte).

*kram*

Tackar!+ långt om CGMS-mätaren!

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Vi har i onsdags fått reda på Celines kurvor efter att hon haft CGMS-mätaren på sig i (håll i er) 6 dygn! Det var rekord på Sachsska, sa de. Kanske rekord överallt?

Vi fick förstås tvinga Celine när de kopplade på den, men hon hade gått med på att ha den förstås. Sen sa de att den sitter 2-3 dagar, så vi satte den på fredagen och skulle ha den över helgen var det tänkt. Jag har haft svårt att få till bra värden på helgerna, däremot vardagar har de varit toppen sista tiden (trodde vi, ja!).

På måndagen satt den fortfarande kvar och på kvällen ringde jag hon som satte dit den, från företaget. Hon tyckte det var fantastiskt att den fortfarande funkade och vi kollade signalen på mätaren och den var bra. Vi sa att den fick sitta så länge den fungerade.

På tisdagkväll så började Celine ta bort tapen för vi hade sagt att vi skulle lämna tillbaks den på onsdagen till Syster Anita för att hon skulle hinna föra över datan från mätaren och skriva ut kurvorna till doktorn.

Men Celine ville inte ta bort mer tape och jag ville inte stressa henne utan ville att hon skulle få göra det i sin egen takt, då vi ju tvingat på henne mätaren. Signalen var fortfarande bra. Jag trodde att mätaren skulle trilla av i sömnen för det var bara en minimal tape kvar då.

Men den satt kvar på onsdagen åxå och signalen var ok. På kvällen dock så när vi skulle gå och lägga oss så reste sig Celine från soffan och då råkade hon sätta handen på sladden så den ryckte ur elektroden från henne. Åh, vad hon grät! :(

Men efter en stund gick det över och på torsdagen kunde jag lämna in mätaren.

Och vilka intressanta kurvor sen.....

Vi såg att Celine har känning vid klockan 03,30-04,30 på nätterna och så på vardagsmorgnarna så har hon en topp på 20 klockan 0900! Detta hade vi inte en aning om, på natten har vi tagit klockan 02-03 och morgonen har vi tagit värden vid 7,30 och sen 9,45 innan fruktstund som varierat mellan 6-10! Och trott att hon ligger urbra.

Doktorn tolkade detta som att Celine har för mycket basinsulin och att 20-toppen vid 9 antagligen beror på rekyl efter nattkänningen. Så nu har vi flyttat Lantusen till morgonen och så på fred-lörd-sönd ska vi ge 2 extra NovoRapid till kvällsfrukten för att inte få så höga kvällsvärden.

På helgerna ligger hon högt på kvällarna då hon är mindre aktiv hemma än i skolan och så är det ju fredagsmys på fritids till mellis, lördagar är det lördagsgodis.

Puh, det är jobbigt med värdena just nu men det dröjer väl ett tag tills ändringen av Lantusen sätter sig.

Tråkigt att Svantes och Tyras värden är jobbiga, men jag hoppas att ni får till det efter att ha haft CGMS-mätaren.

Kram på er!
Vi ses!
Carina

CGMS

Skrivet av  Gunilla
Intressant läsning. Jag har varit nyfiken på den där apparaten länge och velat prova många gånger när det känts omöjligt att få rätsida på konstiga värden. Vad var det som gjorde att Celine fick ha den, vad är det som krävs?

Dåligt Hba1c och

svårt att ställa in bra värden samt personalens vilja! :)

Hos vårt diabteam har de nog bara haft CGMS:en i ett halvår och de har väl testat så de förstår den på sig själva först. Börjat på lite större barn och nu kommit ner i åldrarna.

Fråga hos ert team om ni inte kan få testa, det var jättebra tycker jag. Fast nu då de ändrat på Lantusen så har vi morgonvärden på 22, inte så kul men jag får nog vänta några till dagar och ringa sen om ny strategi.

Lycka till!

Va kul!

Skrivet av  Gunilla
Grattis! Vi har också haft svårt att få ner Arvids höga Hba1c-värden. De har legat kring 8 för det mesta och även varit uppe i 9 några tillfällen. Till slut efter nästan 2 år och en ganska strulig övergång till Lantus har vi kommit ner till 7,4 så jag förstår hur glad du är. Hoppas Celine också är det. Hon hade det väl rätt jobbigt med humöret om jag minns rätt av vad du skrivit tidigare. Har det blivit bättre?

Tack!

Jo, humör har hon fortfarande, min lilla stora tjej! ;)

Men det är faktiskt aning lugnare när hon ligger bra hela tiden, och jag hoppas att NU så ska vi få riktig ordning på blodsockret. Läs på tråden ovan där jag skriver om hur det gick när vi fick ha CGMS-mätaren på som mäter blodsockret var 5 minut dygnet runt. Den skulle sitta i 2-3 dagar sa de men satt från fredag morgon till onsdagkväll! Det var rekord och MYCKET intressanta dygnskurvor vi fick se!