Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det så här det ska vara?!

Skrivet av Carina, Celine och Harleys mamma
Tänkte berätta att sen vi börjat att sticka Celine på magen med actrapiden så har vi fått mycket snyggare blodsockerkurvor! När värdet är högt vet vi oftast vad det beror på nu. Men vi har haft lite besvär med att hon fått känningar så vi har fått ändra på hennes doser. Nu har vi hittat nåt som verkar stämma, får se om det stämmer även på dagis.

Kram på er
Svar på tråden: Är det så här det ska vara?!

vad kul

Skrivet av  Pernilla Hannahs mammma
Vad kul att höra att Celines värden har blivit bättre,ni som har haft det så kämpigt.
Ni hittar nog snart rätt i doserna.
Hannah ligger ganska ofta högt har gjort det till och från en längre tid, men eftersom Hannah har legat så bra hela tide så är jag ej så oroad, men kul är det inte. Igår var det Hannahs första dag på dagis kul tyckte hon, tyvärr låg hon på 29.1 när hon kom hem.
Idag var vi på BVC på 5½ års kontroll. Hannah såg lite dåligt på ena ögat så det ska dom kolla snart igen ser hon dåligt då ska vi till någon optiker av något slag. Jag hoppas att det bara var tillfälligt.
Hon vägrade ta polio sprutan var jätte ledsen och arg, hon försökte bita mig. Det blev ingen spruta nu utan den 30/8 ska vi tillbaka och då gör vi ett nytt försök. Hannah tycker nog att hon får nog med sprutor.
Ha det så bra
Hälsningar Pernilla

Kanske det berodde på att

Skrivet av  Carina, Celine och Harleys mamma
Hannah låg på 29.1?? Det kan väl påverka synen kanske, att ligga lågt kan ju göra ju det.

Vi har åxå börjat på dagis, så nu ligger Celine mellan 10-15 hela dygnet. Trist, dom måste ge henne för mycket att äta på dagis, eller fel sorts kolhydrater. Hur som helst så har vi ökat lite på insulatarden nu, får se om det ger resultat. Nu i kväll fick hon även extra till middan och så gick vi ut och cyklade så hon låg på 3,4 innan kvällsmackan. Hoppas hon vaknar på 5-6 nånting i morron så att vi får en bra början.

Kram

ja så kan det vara

Skrivet av  Hannahs mammma och Olivias
Hej svejs.
Pratade med Hannahs sjuksköterska och hon sa att man kan se lite grumligt när man har legat högt ett tag. Så så kan det vara. Vi får väl se, den23/3 ska vi till en ögonsjuksköterska och göra en noggrannare kontroll.
Vi får hoppas att det bara var tillfälligt.Hannah ligger nästan jämt högt nu, idag har hon haft värden som 13, 19, 23, 15 och 6,8 vid ett tillfälle det lägsta
värdet på två dagar. Jag trodde att hon låg högt pga att hon äter mer på dagis, men det är nog så att smekmånaden som har varat i ett och ett halvt år håller på att ta slut. Hannah ligger på 15 när hon vaknar men runt tio på natten, vi får nog börja ge natt insulin inom den närmsta framtiden. Usch vad det här är jobbigt, Hannah som för det mesta har legat bra reagerar inte alls lika fort på insulinet vi höjer och märker endast små skillnader. Nästa vecka åker barnen till sin mormor i Norge hoppas att det går bra där, min mamma oroar sig lite över alla höga värden.

Ja,ja vi får väl snart ordning på detta hoppas jag, och när vi kanske fått det börjar hon sex års osh hur blir det då? Det får vi se.
Kram

Med insulinpump blev allt bra!

Skrivet av  Svea
Hej!

Har haft liknande problem med actrapid och insulatard. Vi har nu fått insulinpump och Humalog. Det blev en otrolig skillnad. Inget mer långverkande insulin som får kurvorna att guppa. Inget gråt och skrik med flera sprutor per dag! Har bra värden på morgonen eftersom pumpen häver "gryningseffekten".

Hoppas att det går bra för er!

Hej Svea

Skrivet av  car
När fick ni pump? Hur gammalt var/är ert barn? Min dotter är bara 4,5 år, jag tror att hon är för liten och framförallt så är nog inte dagis pigga på att ta det ansvaret. Dom verkar inte vilja ta något ansvar alls, kan inte tänka mig att dom vill sköta en pump.

Skriv gärna och berätta om hur det är, snälla!

Hej Svea

Skrivet av  Carina, Celine och Harleys mamma
När fick ni pump? Hur gammalt var/är ert barn? Min dotter är bara 4,5 år, jag tror att hon är för liten och framförallt så är nog inte dagis pigga på att ta det ansvaret. Dom verkar inte vilja ta något ansvar alls, kan inte tänka mig att dom vill sköta en pump.

Skriv gärna och berätta om hur det är, snälla!