Försäkringsfråga.. |
|
Skrivet av | Ingrid och Josefin |
Vi hade inte någon sjukdomsförsäkring på Josefin när hon fick diabetes p.g.a en kort anteckning i journalen om en fråga jag ställt på bvc om varför Jossan fick blåa läppar när hon badade (!!!). Nu är jag gravid i v. 31 och vi är erbjudna att vara med på ett forskningsprojekt för föräldrar med diabetes eller där ett tidigare barn har diabetes. Man ska bl. a ta prov från navelsträngen och dessutom är det en del begränsningar om vad man får ge barnet om amningen inte fungerar. Vet ni om detta tas upp i bebisens journal? Kan man be om att de utelämnar den informationen? Jag vet ju nu hur kinkiga de är på försäkringsbolagen och jag villl verkligen inte hamna i samma situation igen med ett sjukt, oförsäkrat barn. |
|
Svar på tråden: FörsäkringsfrÃ¥ga.. | |
|
|
Trygg Hansa har ju en |
|
Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802 | |
mammaförsäkring, har för mig att den går över till en barnförsäkring när barnet är fött? Kanske nåt att kolla upp? Vet inget om av. anteckning i journal. Men verkar ju fånigt att Jossans blåa läppar vid bad som spädbarn skall få påverka, stackars er, de verkar ju övernitiska i sina beslut. Tycker jag verkligen! Vi har TH som försäkringsbolag och jag är nöjd med den utdelning vi fått. Sen är det en annan sak att banken gett oss usla råd om placeringen så att beloppet minskat med en 30.000:-, en helt annan sak. |
|
Jag har Trygg-Hansas.. |
|
Skrivet av Ingrid och Josefin | |
Väntabarn-försäkring men den gäller bara tills barnet är 6 månader, sedan måste den övergå i en vanlig försäkring och då ska journaler in och granskas. Det är därför jag är orolig. Jag vet inte om jag vågar riskera att vara med på något forskningsprojekt om det kan leda till att barnet blir oförsäkrat. | |
|
|
Åh, var det så det var.... |
|
Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802 | |
Trodde att det var en liten "smitväg" och att det inte granskades på samma sätt. Men du, det måste väl forskningsgruppen veta om det blir några journalanteckningar som kan vara diskriminerande för barnförsäkringen? Kanske deras anteckningar är deras egna, inte officiella? |
|
Ingrid! |
|
Skrivet av Cecilia med Tyra & Svante | |
Det låter verkligen helt osannorlikt att ni inte skulle få ersättning pga Josefins blåa läppar. Ja ja säger då det. Har tyvärr inget svar att ge dig p din fråga med önskar dig lycka till och även lycka till i graviditeten. När fick Josefin diabets och hur gammal var hon då? Svara bara om du har lust. *kram* |
|
Jag har lust :-) |
|
Skrivet av Ingrid | |
Tack för både lycka till-önskningar och kram, det värmde :-). Josefin fick diabetes när hon var två år och fem månader och vi "firar" snart ettårsjubileum... Visst är det knasigt hur de kan bära sig år, försäkringsbolagen. Nu har vi kommit över det men himlar vad vi grämde oss när tjejen blev sjuk ett tag efter att vi fått avslag på försäkringen. Visst, vi tänkte ju kolla med fler bolag men så gick liksom tiden och, ja du vet... Blä! | |