Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ögonbottenundersökning

Skrivet av PL
Min man skall gå på en ögonbottenundersökning. Jag tror att de använder en vätska i ögonen och undersöker efter det.
Är det någon som har gjort det ? Påverkas synen efteråt ? Kan man köra bil ? Kan han ta med sig barnen ?
Bör jag ta ledigt och köra honom och ta hand om barnen ?
Svar på tråden: ögonbottenundersökning

Jag har gjort det många gånger

Skrivet av  Helen
Det stämmer att man får ögondroppar som vidgar pupillerna, och dessa påverkar synen en hel del. Dock sitter inte effekten i särskilt länge.
Sist jag gjorde det hade jag mina två barn med mig, 6 och 4,5 år gamla. Efteråt gick vi till lekplatsen som ligger i anslutning till sjukhuset och var där i ca en timmes tid. Sen körde jag hem. Man märker lätt när man med råge ser så pass bra att man är en säker bilförare.
Det beror på hur pass stora era barn är om det är lämpligt att ha dem med, om de kan vara lugna under tiden som undersökningen tar, om de har tålamod att vänta för det tar ca tre kvart från det att dropparna lagts till att de tar fotona så det kan ju bli drygt för dem. Det kan vara bra om din man har solglasögon med sig, man kan få huvudvärk eftersom ögat släpper in mer ljus eftersom pupillen inte drar i hop sig som brukligt vid ljusexpoering.

Inte gammalt barn

Skrivet av  PL
Vårat barn är 1,5 år.
Tror du att det gpr bra att ta med henne.
Han kan ju ta en promenad efteråt innan han kör hem.
Eller skall jag ta ledigt från jobbet ?

Hmmm, svårt...

Skrivet av  Helen
Din man kan inte hålla ert barn när fotona skall tas, hon kan ju ha svårt att tåla sig under den tiden, fotona tas i ett mörkt rum, så hon kan uppleva situationen som mycket konstig, kanske skrämmande!
Det är kanske bäst och enklast att du tar lite ledigt den dagen.
Man kan ju alltid ringa och fråga ögonmottagningen hur de ställer sig till att ta med ett litet barn, det är inte konstigt att man undrar.

Bra ide\'

Skrivet av  PL
Bra ide\'. Jag ringer dit och frågar.

Kram.

Har också gjort det många gånger

Skrivet av  Rebecka 98/02 bf 4/5
Det finns olika styrkor på dropparna. På de flesta mottagningar ger man först de svaga och hoppas att de räcker. Om det sedan efter en stund har gett dålig effekt så tar man de starkare. I mitt fall räcker det alltid med de svaga dropparna och då tycker jag att min syn är fullgod igen någon timme efter undersökningen. Ljuskänslig dock, så solglasögon är ett måste. Men med dem på ser man bra. Dock gick jag tidigare på en annan mottagning och där gav de alltid de starka direkt. Efter jag hade fått dem var min syn kraftigt påverkad. Och den var påverkad resten av dagen faktiskt och inte fullt återställd förrän dagen efter. Men det är som sagt inte vanligt. Säkert varierar det där med hur fort man ser bra igen, så kanske han första gången han gör undersökningen borde gardera sig med skjuts ifall han ser kanondåligt efteråt? Barnen kan han ha med, så länge de har tålamod till väntetider...

Man kan få droppar för att dra ihop efteråt

Skrivet av  Lotti
Hej! Håller med föregående skrivare men kan tipsa om ihopdragande droppar dock kan det göra lite ont men synen blir snabbt återställd, man ska ju helst inte köra bil efteråt i annat fall
Barn är väl ok att ha med men de har nog inte så kul
Lycka till