Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hjälp

Skrivet av usha77
hej jag och min kille vill skaffa barn men jag är liv rädd för det han är frisk jag ahr diabetes sen ett är tillbaka jag har fått information från dockton men ändå är jag rädd att barnet ska bli missbildat osv vad glad jag är att min dotter föddes 8 år innan jag fick det ni som har fått barn och har diabetes kan ni ge mig lite råd så blir jag glad mvh jenny
Svar på tråden: hjälp

Hej Jenny, usha77!

Skrivet av  Helen
Det finns ett ganska bra diskussionsforum på
www.diabetes.se
gå in på "debattforum"
där väljer du "forum"

där diskuteras det väldigt mycket om graviditet vid diabetes!

Själv har jag haft diabetes sedan 1973, då jag var fyra år gammal. Jag har fått två barn, en dotter -98 och en son -99. De mår alldeles förträffligt.
Min man har inte diabetes, och än så länge har inget av mina barn det heller!

Att vänta barn som diabetiker ställer en del krav på en, man måste kolla blodsockret mycket ofta, äta riktigt vettigt, gå på massa undersökningar.
Men det är det ju värt, i de allra flesta fall går det bara bra med graviditeterna. Risken att barnet är missbildat är bara något förhöjd jämfört med en kvinna som inte har diabetes, och om du i förväg är beredd på att bli gravid och har bra koll på blodsockret så har du ju gjort vad du kan. Vem som helst kan ju drabbas av att få ett barn som är missbildat eller sjukt!

Lycka till!
 

tack

Skrivet av  usha77
tack snälla jag hör av mig till dig mvh jenny
 

Artiklar från Familjeliv