Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

imorron får vi se senaste Hba1c

Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802
och så måste jag tala om för Celines doktor att Celine även är laktosintolerant! Vi har testat att ta bort laktos ur hennes måltider under ett tag nu och det är verkligen skillnad. Hon har ju alltid haft mycket gaser i magen och jag har väl bara trott att det beror på allt fiber och frukt hon äter. Så vid besöket hos skolläkaren så tog vi upp att de andra barnen retar henne för att hon pruttar så mycket så då frågar hon om nån av oss har känslig mage. Det har ju Celines pappa, typ Morbus Chrone eller Ulcerös Colit, då tyckte doktor att vi skulle testa om inte C var känslig för laktos och så fick vi ett tips på ett pulver också.

Och vad bra hon vart i magen, på två veckor så var det otroligt vilken skillnad. Vi var på ett kalas med tårta och sen på ett annat kalas med glass och den kvällen var så pruttig att tom Celine sa att "det märks att jag inte tål grädde och glass mamma". Sen gick vi å köpte en tablett som gör att man kan gå på kalas och äta mjölk utan att behöva bli dålig igen. Det funkar utmärkt.

PÅ skola och fritids har det inte varit nåt problem heller, det finns ju redan många andra med de problemen.

Sen har Celine fått en ny cykel i veckan och nu ligger blodsockret lågt! Ska höra vad vi ska ändra på för att slippa känningarna, det är nog inte så mycket som ska ändras för hon ligger ganska bra nu för tiden.

Har fortfarande 50% sjukskrivning, nu till 29/4, men nu är det så turbulent på mitt jobb att jag inte riktigt vet om jag vill gå upp i tid....om jag orkar....

Påsk-kramar på er allihop!
Svar på tråden: imorron får vi se senaste Hba1c

Tänkte precis på dig!

Skrivet av  Pernilla. j
hej Carina tänkte att jag skulle efterlysa dig på snabben men gick in för att titta här först och här var du. Vad jobbigt att Celine är laktosintolerant, hon som redan har sin beskärda del av trubbel...
Men du låter ganska cool tycker jag, skönt. Det måste ju vara en lättnad att slippa prutta bland folk...Hannah pruttar också en hel del, vet ej hur detär i skolan, antagligen så är det inget problem.
Vad bra att du fortfarande kan vara sjukskriven om det är så turbulent på ditt jobb så kanske du gör klokt i att försöka vara sjukskriven längre.

Här har vi påsklov och Hannah är gnällig "har inget att göra" gnäll, själv hade jag tänkt att det skulle vara mysigt att bara lulla omkring i pyjamas halva dagen. Men eftermiddagarna har varit bra.

Adhd utredningen blir antagligen av redan innan sommaren. Ska bli skönt att få det gjort. Hannah har varit ganska orolig på sistone.

Pump nålarna har strulat en del så nu för vi dagbok för att se om det finns något sammanhang eftersom vi enligt experter gör helt rätt och ingen fattar varför det strular.

Hannah har inte astma. Skönt.

Vi får höras via telefon snart sköt om er och glad påsk.

Kram Pernilla
 

:)

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Vad bra att ni får utrednigen så snart! Och skönt att det inte var asmta! Laktosintoleransen känns som en baggis, faktiskt. Använder den laktosfria mjölken från Valio och så finns ju den där Lactrase-tabletten att ta om man är borta. Jag tror ju att C har en mild känslighet så det är nog ganska lätt att hantera.

Kram på dig, vi hörs!
 

Skönt att veta vad det är

Skrivet av  Teresa
Men, så jobbigt för Celine! Tur att det ändå finns en hel del bra laktosfria produkter att få tag på. För några år sedan var det svårare, då köpte min mamma ofta från Finland. De har fler laktosintoleranta där än här. Men, den där tabletten blev jag nyfiken på, vad är det?
Både min mamma och morbror är laktosintoleranta, men inte söker de hjälp för det. Ibland "offrar" mamma sig för att kunna äta av en god tårta, hon säger att hon vet ju att magen pajar, men efter några timmar är det bra igen. Den tabletten skulle vara perfekt, låter det som!
Hoppas Celines HbA1c var bra. Det skulle verkligen vara skönt för er, så jobbigt som ni haft det.

Jag önskar er en riktigt underbar påsk!!!
 

Lactrase

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
heter den. Det är en sån med ett pulver i en "plast"hylsa. Celine kan inte svälja den så jag klipper bort toppen och strör det på maten/tårtan/glassen. Det finns visst ett par till tabletter som funkar lika.

Hba1c var 8,1! Hm, nån som vet hur olika det kan bli av att mäta på labb eller med snabbmätaren på avdelningen. Vår doktor sa att det skiljde lite och förra gången låg C på 7,1 (då tog vi med snabbmätaren och denna gång skickade vi in till labbet) och hon har nog inte legat så mycket värre än förra gången i blodsocker.

Glömde förstås att fråga doktorn om HUR stor skillnad det brukar vara.

Vi har haft en del känningar pga cykelhysteri och så hade vi lite höga värden andra dagar pga ändrade måltider pga påskfirandet. Så C har under denna helg tyvärr svängt en hel del, det positiva är väl att hon sagt till vid känningarna iallafall. Det har förut inte varit så vanligt.

Hoppas Er påsk varit bra också!
Kram
 

Tack!

Skrivet av  Teresa
Ska tipsa mamma om tabletterna, tänk så bra det vore om de fungerar för henne också!

Vi har haft en skön påsk med mycket cyklande här också! Inga större problem med blodsockret, trots äventyrsbad och annat. Någon enstaka känning, men Daniel brukar säga till.

Jag vet inget om skillnaderna mellan mätarna, vi har bara använt snabbmätaren hittills. Men, jag skulle tro att skillnaden är någon tiondel som mest, annars vore det knappt värt att ha decimaler med. Små skillnader är det mellan olika blodsockermätare också.