Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur blir doseringen nu?

Skrivet av Charlotte
Hej!
Jag har en tjej på 8 år som fick diabetes i somras. För en månad sedan fick hon pump och det fungerar hur bra som helst med den. Nu till min fundering: Hur gör ni med doseringen nu när den "aktiva årstiden" börjar. Det är en sak med doseringen när det är vinter och mycket innelekar, men nu i och med våren har cykling och massor av springlekar börjat. Hon får känningar flera gånger per dag. I sin basaldos får hon just nu 0,3 enheter per timme och det är lite men jag överväger starkt att sänka doseringen till 0,2 enheter under dagtid. Snart är sommaren här och då är det ännu mera uteaktiviteter. Ni som har pump eller barn med pump - hur gör ni?
Svar på tråden: Hur blir doseringen nu?

Glömde skriva...

Skrivet av  Charlotte
Glömde skriva att vi överlag sänker måltidsdoserna redan men det hjälper inte ändå.

Så här gör vi

Skrivet av  Pernilla j
Min tjej heter Hannah och hon är nio år och har haft diabetes i fem år och pump i ett år.
Det låter klokt som ni gör. Man får prova sig fram till vad som är en lagom dos. Jag brukar sänka där jag ser att det behövs om det är någon speciell tid på dagen. Om jag vet med mig att hon rört sig extra mycket t.ex. fotbollsträning sänker jag basaldosen med 10% under fyra timmar. Ni får helt enkelt prova er fram, ni märker ju om ni har sänkt för mycket eller för lite. Svårt att ge några handfasta råd. Lycka till och ha det så gott i vårvädret

Pernilla

Nu testar vi så här

Skrivet av  Charlotte
Hej!
Då verkar det som att jag tänker rätt. I dag ska vi testa med att sänka basaldosen under dagtid. Det är ju så fiffigt på pumpen med att man kan procentuellt sänka och öka vartefter behov. Men som jag berättade så har Rebecca bara haft pumpen i drygt en månad så det är fortfarande mycket nytt för oss allihopa. Har ni ställt in ett B-program för t.ex sommarårstiden som ni växlar till? Jag funderar nämligen på att göra ett sådant.
Vilketn bra sida det här är när man kan få tips och råd på nolltid. Tack så jättemycket. Jag återkommer säkert framöver med mera funderingar....
/Charlotte