Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Enkät-dax!

Skrivet av Kristin m. Josefin-98 & Jonatan-00
*Hur ofta får ditt/dina barn godis?

*Vilken tid tar ni dagens första blodsocker-koll?

*Senaste HbA1c?

*Hur gammal var ditt/dina barn när h*n insjuknade?

*Går ditt/dina barn på några regelbundna aktiviteter? Och isåfall, funkar det bra med bs?

Svar på tråden: Enkät-dax!

Svar från oss

Skrivet av  Malin m. Jesper-00 & Lina -97
* Jesper får lite godis på lördagar efter middagen. Det brukar vara en tablettask (typ Zoo) eller 5-6 lösgodisar (mest choklad) samt ett antal dietorelle-godisar (den mjuka varianten).

* Vi kollar blodsocker ibland på morgonen (runt 7-tiden), ibland först till lunch (runt 11).

* Jespers senaste Hba1c var 7,2.

* Han var 2 år och 3 månader när han insjuknade i diabetes, det var i november 2002.

* Han går inte på några regelbundna aktiviteter ännu. Han är bara 3 år och 8 månader.
 

Ungefär

Skrivet av  Kristin m. Josefin-98 & Jonatan-00
lika gamla killar...=o)
Blir du inte orolig på morgonen om du inte vet vad han vaknar på för värde? Jonatan vaknar ofta på ett värde runt 3, så jag kollar alltid...
Mvh,
 

Jo...

Skrivet av  Malin m. Jesper-00 & Lina -97
...visst kan jag vara orolig ibland. Men vi kollar ALLTID blodsocker innan vi går och lägger oss. Han brukar oftast ligga ganska högt på kvällen, men sjunker ändå rejält till morgonen. Lite småkul att du frågade för igår kväll låg han på ca 13 mmol/l när vi tog innan vi gick och lade oss och det är "lågt" för att vara honom på kvällen. Därför gick Jonas upp och kollade blodsockret kl. 3 i natt. Då låg han på 6,0 , vilket ju är bra. När jag vaknade vid 6-tiden kände jag på mig att han skulle vara låg så jag gick upp och kollade hur han såg ut i ansiktet och kände på pannan. Han såg då blek ut och var lite kallsvettig så jag kollade bs och då låg han på 3,3. Snabbt fram och blandade söt saft och väckte stackarn som först absolut vägrade att vakna och dricka något. Men sedan fick vi upp honom och gav honom saften samt en banan. Min stora skräck är att han ska få en allvarlig känning (insulinchock) på natten med medvetslöshet och kramper. Gudskelov har det inte hänt ännu, peppar, peppar ta i trä...
 

Vi

Skrivet av  Kristin m. Josefin-98 & Jonatan-00
bor i Östersund. Vilken tur att det gick bra för Jesper när han vaknade låg! Jonatan vaknar på strax över 3 nästan varje morgon, men han mår inte dåligt av det, bara om han kommer under 3. Idag vaknade han på 4 vilket är perfekt för honom! Jag kollar oxå alltid innan jag går och lägger mig, och om han är lite låg så får jag vänta en stund och kolla igen för att se om han är på väg upp eller ner. Är han på väg ner så får han ett halvt glas med söt saft.
Mvh,
 

Förresten,

Skrivet av  Malin m. Jesper-00 & Lina -97
glömde skriva - Ja, kul med killar i samma ålder!!! Jesper fyller 4 år i augusti, vilket du kanske redan räknat ut :) Var i vårt avlånga land bor ni då?
 

Egna svar,

Skrivet av  Kristin m. Josefin-98 & Jonatan-00
* Jonatan får godis på Lördagar direkt efter lunch. Mängd och vad varierar väldigt.

* Jag kollar bs varje morgon vid 07.00, samtidigt som han får Lantus.

* Senaste HbA1c tror jag var 6,3.

* Han var 1½ år när han insjuknade.

* Han har inte börjat med något ännu, fyller 4 år på Söndag.
 

Pernilla svarar

Skrivet av  Pernilla.j
*En dag i vecka och om det händer ngt speciellt.

* 06.45

*5,6

*fyra år är nio år nu

*Spelar forboll två till tre gånger i veckan. Fungerar bra. Ibland perfekta värden ibland högt ibland lågt, som annars ibland lyckas man med bldsockernivån andra gånger inte.

 

Susanne svarar

Skrivet av  Susanne
* Jocke är snart 12 och jag tror att han äter godis ganska ofta men han har lärt sig att parera men insulin och det fungerar faktiskt jättebra. Skulle tro att han äter godis 2-3 gånger i veckan.

*Jag kollar alltid honom vid 6.45

*6,8

*Jocke var bara 6 månader gammal. På valborgsmässoafton har han haft diabetes i 11 år.

*Jocke spelar fotboll 4 dagar i vecka och det fungerar bra. Men jag är med som tränare själv för att hålla lite koll.
 

Svar från Supertess

Skrivet av  Supertess
*Hur ofta får ditt/dina barn godis?
En gång i veckan men vi fuskar ju lite ibland. Under påskhelgen blev det lite varje dag...

*Vilken tid tar ni dagens första blodsocker-koll?
På vardagarna runt 7 på helgerna runt 8 på morgonen

*Senaste HbA1c?
Vet inte..8,något tror jag. Vi har inte hållit på så länge så det var det första efter sjukhusvistelsen.

*Hur gammal var ditt/dina barn när h*n insjuknade?
Min son blev sjuk i Februari i år. Han fyllde 6 år i december.

*Går ditt/dina barn på några regelbundna aktiviteter? Och isåfall, funkar det bra med bs?
Inte mer än 6 års och det funkar bra. Dom har utedagar, gympa och kalas och hittills har det inte varit några problem.


 

Svar från AnnaS

Skrivet av  AnnaS
*Hur ofta får ditt/dina barn godis?
1-2 ggr/vecka

*Vilken tid tar ni dagens första blodsocker-koll?
Vi kollar urin på morgonen, det är bättre tycker jag, då får man veta hur hon legat under natten. Sällan tar vi blodsocker direkt på morgonen, det brukar bli efter skolan, kl 15.00.

*Senaste HbA1c?
6,9

*Hur gammal var ditt/dina barn när h*n insjuknade?
4,5 år (hon är snart 8 nu)

*Går ditt/dina barn på några regelbundna aktiviteter? Och isåfall, funkar det bra med bs?
Ja, hon dansar 1 gång/vecka, och nu börjar klassfotbollen. Fungerar bra med blodsockret, brukar sällan vara problem.


 

Teresa svarar

Skrivet av  Teresa
Daniel äter godis en gång i veckan plus att han får choklad i samband med simskolan.

Första BS brukar vara vid frukost, mellan 7-8. Men, inte alltid på helgerna, han brukar ligga så bra på morgonarna.

Senaste HbA1c var nog 4,8. Men, Daniel är kvar i sin remission fortfarande. Han fick diabetes i juli förra året.

Han var 6, två månader i sju när han fick diabetes.

Fotboll en till två gånger i veckan samt simskola. Fungerar bra, men simningen är kritiskt. Då minskar vi insulin, ger choklad och kollas BS ofta (redan efter en halvtimme kan han vara låg). Jag är i närheten i simskolan, så jag har koll på honom. Vi lär oss, så numera slipper vi känningar oftast.
 

Tillägg

Skrivet av  Teresa
Glömde skriva att Daniel inte äter så mycket godis, han brukar vara nöjd med sina 5-6 bitar. Ibland blir det mer, men det är den vanliga lördagsportionen.
 

Så här gör vi

Skrivet av  Susanne
Viktor äter godis ganska ofta, eller FÖR ofta kanske. Han brukar få NovoRapid innan, det håller hans socker nere. Det handlar ju om livskvalité.

1:a kontrollen är till frukost ca: 07.00.

Senaste HBA1C var 7,0.

Viktor fick diabetes okt -99. Då var han 4,5 år.

Viktor spelar handboll och tränar jujutsu varje vecka. Det mår han bra av. Ju mer han rör sig ju bättre mår han. Lika dant om vi är på utlandssemester eller i fjällen = TOPPENVÄRDEN hela tiden.

MVH Susanne
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Kristin m.Josefin-98 & Jonatan-00
Intressant att höra hur ni andra gör!
Mvh,
 

Artiklar från Familjeliv