Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svar önskas, tack!

Skrivet av ...
frågade en fråga lite längre ner ang min pojke!

nu undrar jag om diabetes går i arv och hur!

om det går i arv från mamman sida eller pappans sida eller både och!!

det är så att stort sett alla män på pappans sida har haft diabetes förutom min pojkes pappa...än!

hoppas ni förstod frågan, är lite orolig och virrig!!
Svar på tråden: Svar önskas, tack!

Vad jag läst mig till...

Skrivet av  Malin m. Jesper-00 & Lina -97
...är att det är 6 % risk att barnet ska få diabetes om fadern har det och om det är modern som har diabetes är det ca. 3 % risk att barnet ska få diabetes. Håller tummarna för att din son inte har fått diabetes! Jag läste vad du skrivit nedan och de symtom som din son uppvisar är precis sådana som vår son hade i ca. 3 veckors tid innan det konstaterades att han fått diabetes. Han hade kissat igenom Pampers-blöjan vid 1-2 tiden på natten och trots att man bytte då så var blöjan tung som bly på morgonen igen (och ibland genomkissad igen). Han drack också kopiösa mängder - ca. 2-2,5 liter om dagen, med lätthet. Han var 2 år och 3 månader när han insjuknade.
 

tack för ditt svar! imt

Skrivet av   ...
..
 

Svar från mig

Skrivet av  Lena
Hej

Min dotter har diabetes sen tre år tillbaka. Jag har inte diabetes och inte min syster heller. Men min mamma har diabetes typ1. Så i vårat fall tror jag nog att det finns en del ärftlighet. På min mans sida finns ingen med diabetes. Hälsn Lena
 

Ärftligt

Skrivet av  Teresa
Jag har läst/hört att det är ärftligt och ska komma från båda håll. Risken är förmodligen större ju närmare någon har diabetes, om båda föräldrarna har det t.ex.
Men, genen (eller vad det nu är) kan komma från långt bak i tiden, som i vårt fall. Min son Daniel har diabetes. Hans farfars farbror hade det också, såvitt farfar minns rätt. Men, det är också den enda som vi har kommit på. Ändå ska båda föräldrarna ha fört genen vidare.

Jag kan dock inte allt om detta. Önskar jag kunde mer, speciellt när Daniel frågar uppgivet varför just han skulle få diabetes...
 

Artiklar från Familjeliv