Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning + diabetes

Skrivet av Freja
ÄR deet någon som känner till något om amning påverkar diabetesutbrott hos barnet? Finns någon sådan forskning?
Svar på tråden: Amning + diabetes

Amning + diabetes

Skrivet av  Anci - snackvärd
Hej Freja,

menar du om barnet kan utveckla diabetes genom amningen?

Diabetes är en sjukdom som finns dels i generna och dels kan få sitt utbrott genom virus, samt kraftig övervikt.

Jag frågade själv min diabetesläkare när jag skulle amma min första, men ingen fara!
Det enda amningen gjorde för min (och barnet) var att mitt blodsocker föll fort och jag riskerade medvetlöshet vid amningstillfällena. Men att barnet ska få diabetes vid amning - nej.

Men för att få ett kanske akademiskt svar kan du alltid ringa till diabetes/medicinmottagningen i din stad och prata med läkare/diabetessköterska.

 

angående amning och diabetes

Skrivet av  Helen
Hej!
Anci, jag tror att Freja menar om amning kan hämma/förhindra diabetesutbrott hos barnet, ungefär som man vet att amning är bra om man har astma i familjen.
Freja, i början på nittiotalet gjordes en stor studie av Gisela Dahlkvist (är lite osäker på namnet), hon skickade ut en enkät (med frågor om ALLT) till ett mycket stort antal personer som fått diabetes som barn och ungdom. Jag minns att hon frågade just hur länge man blivit ammad.
Men jag har aldrig sett några resultat av denna studie, eller andra forskningsrapporter om amning och diabetes (men har å andra sidan inte heller letat....)
 

aha...

Skrivet av  Anci-snackvärd
Hej Helen,

okey Nu är jag med!
Och det enkla svaret är - Nej!

Amning hindrar inte utbrott av diabetes, utan som jag skrev i det förra inlägget, så beror det dels på:
gener i familjen/släkten, virusinfektion samt övervikt.
Enligt diabetesläkare på Södersjukhuset, Stockholm.

Jag tycker ibland att detta med amningens verkan kors och tvärs är ... tjaaa...
För mej och mina barn med astma så förbättrade inte amningen astmaanfallen - tvärtom, lungorna fick arbeta hårdare med mjölk i sig. Jag blev ammad i ett år och har en kraftig astma. Men så är det med oss.

Hoppas nu detta blev rätt :-))Tack, Helen.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Freja
Jag menade ungefär som Helen skrev (ibland är man otydlig...)
 

Artiklar från Familjeliv