Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför strular det med pump?

Skrivet av Ella
Hej! Min son är 11 år och har haft diabetes i tre år. I måndags fick han en insulinpump insatt. Han har själv tjatat om detta och är jättemotiverad. Han vill slippa sprutorna och kunna äta mer spontant. Till saken hör att han är rörelsehindrad och inte kan sköta sin diabetes själv alls. Med pump blir det lättare för omgivningen att hjälpa honom.

Det var mycket att lära under de två dagarna på sjukhus, men det gick ganska bra. Men ända sedan första dagen har hans bs varit hemska. Från 20 till 2 på några timmar. Det finns ingen logik i detta. Vi har låg basaldos (0,4 E på dagen och 0,3 E på natten) och ger ungefär samma måltidsdoser (2-3 E) som vi gjorde med pennan. Ändå reagerar hans kropp på ett sätt som vi inte känner igen och inte kan tolka. Jag tycker inte att diabetsteamet heller verkar veta vad detta beror på. Nu testar vi med samma dos i några dagar och ser om det finns någon logik.

En annan sak som kanske är löjlig, men jag tycker det är jätteotäckt att sägga in nålen. Den är så lång och det verkar göra ont. Usch. Men man vänjer sig. Jag känner mig lite deppig för detta eftersom vi sett fram emot pumpen så mycket och nu är det bara oroligt. Jag har inte sovit många timmar per natt under veckan. Inte Joel heller för jag har fått köra upp honom för att äta flera gånger per natt då han legat jättelågt.

Jag hoppas att det bara är nu i början det är så här oregelbundet. Har någon annan erfarenhet av pump? Hur var det i början för er? Hur blev det efter en tid? Är ni nöjda med pumpalternativet?
Svar på tråden: Varför strular det med pump?

sänk doserna!

Skrivet av  Helen
Hej Ella.
När jag började med pump så sänktes dygnsdosen av insulin rejält, jag är inte helt säker på hur mycket men jag har för mig att det var bort åt 50% (det var så mycket att jag kände mig högst tveksam till att våga ta så lite insulin!)
Om din pojke får för mycket insulin nu(de kraftigt låga värdena tyder ju på det) så blir det ju så svårinställt pga rekylerna!
Jag tycker att 0,3-0,4 E/timme verkar lite mycket, måltidsdosen borde också vara betydligt lägre än tidigare....
hoppas det löser sig för er, jag vet inte hur mycket ni vågar justera och mixtra, men ni måste sträva efter att få bort dessa jättelåga värden!
(Själv har jag haft diabetes i 31 år, jag provade att ha pump under ett års tid (2001) men återgick till pennorna...)