behöver svar!!! |
|
Skrivet av | undrande |
jag har en kompis vars barn har fått diabetes och nu undrar jag om ni med erfarenhet kan hjälpa mig. om jag är barnvakt hur ser jag att barnet inte mår bra? om det inte nu mår bra spelar det någonroll vad man ger att äta... jag ger ett exempel om jag ser att barnet inte mår bra och så ger jag ett glas mjölk, är det bra sen eller måste jag se till att barnet får i sig ett bra mål mat eller sjunker sockret igen efter några minuter.........? har ni några tips att ge mig... också hur jag kan hjälpa min vän så hon inte känner att vännerna försvinner på grund av detta |
|
Svar på tråden: behöver svar!!! | |
|
|
Prata med kompisen! |
|
Skrivet av Memmus | |
Hej, först och främst - prata med barnets föräldrar så kan de berätta hur det för just deras barn! Vi har gett noggranna instruktioner, skriftligt och muntligt, till de som vi litar på som barnvakt. Om barnet inte verkar må bra kan det bero på att blodsockret är lågt, då ska det ha något sött på en gång, men det kan också bero på insulinbrist och högt blodsocker. Om du ska kunna vara barnvakt är det bra om du lär dig blodprov och kanske också sprutor (om inte barnet är så stort att det klarar det själv, förstås!). Men om barnet ska vara hemma hos er några timmar och leka är det enda du behöver veta att det inte kan äta hur och vad som helst och att det behöver något sött om det får "lågt". En hel måltid ska du nog tex inte ge om det inte är matdags med tillhörande insilindos, men det beror alldeles på vad de har för behandling av sitt barn. |
|
Glömde säga... |
|
Skrivet av Memmus | |
vad bra att du har den inställning du har, att du vill hjälpa till och att du vill lära dig! Härligt! | |