Värsta känningen hittills avklarad |
|
Skrivet av | Pernilla:j |
Nu har vi precis klarat av den värsta känningen vi har varit med om sen Hannah fick diabetes för fem år sedan! Hannah låg i sängen och skulle somna, hennes bästa kompis ska sova över så de ligger i sängen och snackar. Hannah ropar och säger att hon har känning. Jag tar blodprov och hon har då 3.1 ger henne tre druvsockerbitar, men hon klagar fortfarande över att hon mår dåligt. Jag säger att hon ska vänta i fem minuter så kanske blodsockret har stigit. Plötsigt hör jag henne pipa "jag mår dåligt" och hon kommer vinglande fram till sin dörr. Jag lyfter upp henne och ögonen far runt, jag lägger ned henne och hämtar fort mer druvsocker när jag kommer tillbaka ser hon helt drogad ut och håller på att somna. Jag lyckas peta i henne druvsockret men hon försvinner / somnar eller svimmar jag vet inte, när den andra är druvsocker biten är upptuggad. Försöker väcka henne men det går inte, jag tar blodprov på henne 1.6 har hon. Ruskar på henne hon mumlar ngt osammanhängande, öppnar ögonen lite jag frågar hur många fingrar jag håller upp men hon stirrar rakt fram och svarar fel. Hannah är alldelles kallsvettig. Tar honung på fingret och sticker in det i hennes mun hon suger tack och lov i sig honungen. Hennes kompis sitter bredvid och är rädd. Jag berättar vad som händer och säger att hon kan försöka sova och att jag sitter kvar med Hannah för att se att hon piggnar till och sover normalt. Plötsligt rycker det till i Hannahs kropp lite grann hon skriker ett ångestladdat skrik "maaammmaa". Hannah vaknar nu och är helt skärrad och ledsen och kan inte förklara varför hon skrek. Såg kanske ngt läskigt monster vad vet jag. Lugnar ned sig och är hungrig flickorna får komma upp och äta bulle och dricka mjölk. Nu sover de. Usch vad läskigt det var. Hon har haft kallas idag utomhus och rört sig en massa. Åt godis nu ikväll och jag gav antagligen alldelles för mkt insulin då. Ja vi klarade detta också och jag var förvånansvärt lugn. Men läskigt var det. Pernilla |
|
Svar på tråden: Värsta känningen hittills avklarad | |
|
|
Usch, otäckt! |
|
Skrivet av Teresa | |
Det där lät riktigt otäckt! En sån tråkig avslutning på kalasdagen. Stackars Hannah! Hoppas hon kunde sova lungt resten av natten, hon var säkert helt slutkörd efter detta. Och att kompisen inte blev alltför rädd. En eloge till dig som lyckas hålla dig så lugn, även nu efteråt! Daniel blev också låg en gång efter en massa godis. Inga jättemängder, men mycket för honom. Min teori då var att allt "godisenergi" tog slut fort, så att blodsockret sjönk plötsigt och snabbt. Tänker på er! |
|
Stackars er! |
|
Skrivet av Kristin | |
Något sånt har ännu inte hänt Jonatan...Men jag har oxå gett för mycket insulin till godis flera gånger, men det har aldrig hunnit gå så långt...Tycker synd om er och tänker på er! | |
|
|
Visst är det otäckt |
|
Skrivet av Nina m. Fabian -98 & matilda-01 | |
när de fortsätter ner fast man ger dem socker. fabian gjorde så en gång, jag minns det mycket väl. Vi skulle äta kvällsmat, kollade som vanligt bs före maten som var 4,1. Så började han äta, köttfärssoppa med smörgås till var det. En bit in i middagen blir han lite virrig så jag kollar bs som då var 2,4. Snabbt fram med Festis (han äter inte druvsocker). I med en festis men då fanns det ju mat i magen också så festisen gick inte rakt ut i blodet. Kollar bs igen som då var 1,6. Fram med honung. Till slut fick vi upp bs över 5 igen men det tog säkert 1 timme. Det var jätteotäckt. Hoppas hon fick sova bra resten av natten, men det tog väl ett tag innan ditt hjärta gick tillbaka till normal hastighet kan jag tänka. |
|
Hannah mådde bra idag |
|
Skrivet av Pernilla.j | |
Hannah har mått bra idag och har till och med spelat fotbollsmatch! Hon verkar inte ha blivit skrämd av händelsen igår. Skönt. Jag tyckte det var otäckt men jag är fortfarande förånad över att jag var så lugn. Kanske var jag det för att Hannahs kompis var där och jag fick hela tiden förklara för henne + att inte oroa henne. Tack för allas omtanke. Pernilla |
|