Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Diabetes och gluten...

Skrivet av Sussi m Maja 040127 + 6 till...
Rebecca har haft diabetes sen i augusti förra året. Har haft jättesvårt att ställa in insulinet, ligger för det mesta högt (mellan 10 och 20). Hba1c har de två senaste gångerna legat på 8,7... Hon har dessutom astma som hon tar medicin för 2 ggr/dag. Kan bero på den medicinen att det ligger högt säger hennes doktor, men vet inte säkert.

Nu till saken. Sist hon var på kontroll togs blodprov. Då visade det sig att glutenprovet var förhöjt. Ett nytt prov togs som gav samma resultat. Ev ska en biopsi göras. Är det någon som gjort det? Hur går det till exakt? Hur mådde barnet efteråt? Rebecca är jätteorolig inför detta. Försöker få svar på så många frågor som möjligt för att lugna henne.

Tack på förhand!
Svar på tråden: Diabetes och gluten...

Om astman

Skrivet av  Teresa
Jag vet inget om hur man gör biopsi, hoppas läkaren eller sköterskan tar tid på sig för att förklara ordentligt för Rebecca. Hon ska ju inte behöva gå omkring och vara rädd för det.

Men, det jag ville berätta är att Daniel har också astma. Han inhalerar Seretide Diskus/Diskus Mite och ibland Ventoline beroende på besvären. När han är besvärsfri tar han en eller två doser Mite varje dag. Det verkar inte påverka hans blodsocker. Daniel fick diabetes juli förra året, senaste HbA1c var 4,3.
Men, bara för att det inte påverkar Daniels blodsocker behöver ju inte betyda något för Rebecca.

Jag hoppas ni får svar på frågorna och ordning på insulinet snart!

Tack!

Skrivet av  Sussi m Maja 040127 + 6 till...
Jag hoppas också att det löser sig snart. Rebecca blir verkligen irriterad av att det ligger så högt hela tiden... Sa häromdagen att nu får de lägga in mig och fixa det här! Som om det vore så enkelt :O/

Rebecca inhalerar Pulmicort och Oxis två ggr/dag, och tar Ventoline vid akuta besvär, samt Rhinocort i näsan varje dag. Men det är inte säkert att det har någon betydelse för blodsockernivån, hon har ju tagit astmamedicinerna hela tiden, och det har ju trots allt legat bra, precis i början. Jaja, jag hoppas också att det fixar till sig snart. Just nu är hon på Mallorca, kanske värmen där gör så det sjunker (fast jag såg i tidningen att de bara hade 15 grader där nu så...!).

Hur gammal är Daniel? Hur länge har han haft astma? Rebeccas astma kom redan i 1-årsåldern. Det är konstigt att ett barn ska drabbas av allt möjligt, de övriga sex är kärnfriska...

Lite mera

Skrivet av  Teresa
Daniel åkte in på sjukhus med andningssvårigheter när han var 4 månader, första gången. Den gången låg vi inne i nio dagar. Därefter bara akuta besök, men inga fler inskrivningar pga astma. Glesare, mildare besvär för varje vinter, vilket är skönt.

Daniel är sju och ett halvt nu. Han har också haft äggallergi (svår) och börjar visa tendenser på pollenallergi nu. Lillebror är kärnfrisk, om vi bortser från den jobbiga cykelolyckan igår. Fast det är ju ingen sjukdom. ;-)

Visst är det orättvist att en del drabbas så illa. Jag hoppas någon kommer på varför det är så, snart!

Sju barn, jag är imponerad (och i vissa stunder lite avundsjuk)!