Diabetes hos bebisar. |
|
Skrivet av | Ingrid och Josefin -00 |
Min lilla Klara som är 6,5 veckor har fått göra en DNA-genomgång eftersom hennes syster har diabetes. Tyvärr har även hon anlag men detta betyder ändå att hon "bara" har 5% risk att utvecka sjukdomen. Det är ju rätt liten risk men det är svårt att låta bli att grubbla på. I början var jag superorolig hela tiden och vi tog faktiskt ett blodsocker när hon sovit en hel dag och dessutom kräkts jättemycket två gånger men det var 4,1 och sedan dess har jag faktiskt kunnat slappna av lite. Jag är ändå lite orolig för att jag inte skulle märka något tillräckligt fort om hon insjuknar. Ni som har erfarenhet att att diabetesen bryter ut när de är bebisar, hur märkte ni det? Är symptomen annorlunda. De ammar ju hela tiden ibland när de är så här små och kissar gör de mycket också... |
|
Svar på tråden: Diabetes hos bebisar. | |
|
|
När Siri fick diabetes |
|
Skrivet av Memmus | |
var hon 7 månader. Läs gärna hela den dramatiska historien på vår hemsida http://hem.bredband.net/emmpre men sammanfattningsvis kan sägas att det började med viktnedgång (som upptäcktes på bvc men inte föranledde någon vidare undersökning just då...). Ökad törst och kissande reagerade vi inte på, vi trodde att hon ville "tutta" av annan anledning (ledsen, trött, hungrig) och att hon kissade mer än vanligt för att hon "tuttade" mer än vanligt. Sedan blev hon trött och hängig, på kvällen kräktes hon och började sedan på natten hyperventilera, det var då vi åkte in på akuten. Nu när du är medveten om det här kommer du säkert att reagera mycket tidigare, och eftersom ni har blodsockermätare hemma och kan kolla sockret när du känner dig osäker finns det ju ingen som helst anledning till att det ska behöva gå lika långt OM det nu skulle vara så att hon blir sjuk, vilket hon förhoppningsvis inte blir! |
|