Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sockerfitt Godis

Skrivet av Johan
Hej!
Vill bara tipsa om en sida med gott sockerfitt godis.
www.klintansgodis.se
Svar på tråden: Sockerfitt Godis

Tänk bara på

Skrivet av  maggan
att "sockerfitt" godis inte är detsamma som kolhydratfritt och det är kolhydraterna som höjer blodsockret!

Inte så bra godis...

Skrivet av  Felix mamma
Jag var inne på den sidan för ett tag sen. Fick tipset från mina föräldrar som fått prospekt i brevlådan (bor granne med företagsägaren).

Nu är godiset där sötat med Maltitol(sockeralkohol)som, vad jag hört, höjer blodsockret nästan lika mycket som vanligt socker. Inte mycket värt för en diabetiker m.a.o.
Jag har också för mig att han tidigare skrev på sin sida att det var diabetesvänligt godis. Den biten är iaf borttaget nu.

Är det någon som har andra erfarenheter från just Maltitol som sötningsmedel är jag idel öra. Jag tyckte också det verkade toppen, tills jag läste om hur energihöjande det var.

Klintans Godis

Skrivet av  Johan Pappa efter Midsommar
Hej!
Det är jag som har Klintans Godis.
Jag har själv diabetes och det var därför som jag startade den här firman.
Vill bara säga att jag absolut inte vill påstå att mitt godis är jättebra för diabetiker men ett bra alternativ.
Jag vill förklara lite om sötningsmedlet som finns i mina produkter.
Om Maltitol som finns i huvudsak av mina produkter så står det på livsmedelsverkets hemsida att det har viss påverkan på blodet.
Jag har själv provat att mäta mitt socker i samband med frossätning och resultatet med choklad blev ingen påverkan alls och med godiset så höjdes mitt socker med ca 3 mmol/L.
Företaget har varit på barndiabetesläger och har tagits emot med varm hand. En kund som jag har var där och jag frågade henne om sockret påverkade hennes dotters socker. Hon svarade att det var bara en liten påverkan.
Astrid Lindgrens barnsjukhus diabetessköterskor och dietister blev glada och positiva att företaget finns och dom informerar sina patienter vart jag finns.
Jag kommmer att sponsra barn och ungdomsläger i Sandviken i Sommar och jag ska själv ner till Småland på ett stort handikappläger i Augusti.

Till slut vill jag säga att man ska våga prova.
Dom flesta har väl provat Dioterelle som har samma sötningsmedel som mina produkter, men jag kan garantera att mitt godis är Mycket godare.

Felix mamma!
Kontakta gärna mig så kan du få smakprover då du eller dina föräldrar bor i närheten av mig.

MVH Johan
http://www.klintangodis.se
Mail: [email protected]

Det finns fyra sötningsmedel

Skrivet av  maggan
som inte innehåller kolhydrater. Dessa är: Cyklamat, Sackarin, Aspartam och Acesulfam K. Alla andra höjer blodsockret.

På allt om diabetes finns mycket bra information (frågor och svar) om diabetes, sötningsmedel mm.
Länk: http://www.alltomdiabetes.se

Diabetesförbundets forum är också bra.
Länk: http://www.diabetes.se/fsg/forum/forumthreads.asp?forumid=36

Alla är olika

Skrivet av  Lottisen
Hej...
Visst är det så att det sockerfria godiset innehåller kolhydrater men att de för många människor inte ger en snabb blodsockerstegring utan att det är enkelt att med hjälp av insulin äta detta godis och få bra värden efteråt.
Jag vet att många kan äta vanligt godis och ta insulin men inte alla. I vår familj är vi tre diabetiker och alla reagerar vi olika, minstingen som är snart 4 år och har pump är oerhört känslig för vanligt socker och han får det sockerfria godiset och det går relativt bra. Vanligt godis fungerar inte alls. Dottern däremot kan äta vanligt godis och dosera med sprutor, själv ligger jag någonstans mittemellan.

Precis

Skrivet av  Johan Pappa efter Midsommar
Bra svar lottisen.
Man får prova själv och se om det passar sitt barn.
Det ultimata godiset för diabetiker finns inte.

OBS Reklam

Skrivet av  Snurre
Jag tror inte att det här är ett tips från någon utan att du, killen som har företaget, gör reklam.
Om du vill leva på det där får du annonsera precis som alla andra som har företag!

Och som sagt, sockerfritt eller ej, det är inte det enda det handlar om.

Oj

Skrivet av  Snurre
Ser att jag var för snabb med mitt inlägg. Du talade ju senare själv om att det var du som ligger bakom godiset.

Gränsen mellan tips och reklam kan i vissa sammanhang vara svår att dra, men här tycker jag i alla fall att du går över gränsen.