Hur känns det att ha högt BS? |
|
Skrivet av | Gunilla |
Hej! Ibland skriver vuxna diabetiker här. Jag skulle vilja fråga er hur det känns att ha högt blodsocker, särskilt när det beror på rekyler. På Arvid som är drygt 3 1/2 år nu, märks det allt mer tydligt på humöret när han ligger högt. Han har varit i trotsåldern ganska länge och ibland är det svårt att hålla isär om gråt och vredesutbrott hänger ihop med högt blodsocker eller inte. Jag kan få så dåligt samvete när jag i efterhand inser att han haft jättehögt blodsocker vissa tillfällen när han lyckats få mig riktigt förbannad. Det är säkert individuellt som allt annat men det skulle vara intressant att höra hur ni vuxna upplever det. |
|
Svar på tråden: Hur känns det att ha högt BS? | |
|
|
Det varierar |
|
Skrivet av Neaten | |
Hej Gunilla! Jag har haft diabetes sen -73, då jag var 4 år gammal. För det mesta känns det inget särskillt att ha högt blodsocker, man kan må utmärkt av att ligga mellan 10-15 i bs, speciellt om man gör det en längre tid.... Men precis som du märkt på Arvid så är det jättejobbigt med rekyler. Dels kan man ju ha det jobbigt med humöret då man har lågt blodsocker, jag kan bli aggresiv och lättretlig, ibland då jag ligger jättelågt känner jag mig väldigt otillräcklig, att jag är en dålig mamma, människa, hustru etc och att världen skulle ha det bättre utan mig. Så får jag upp bs, alldeles för högt ofta, och då är aggresiviteten tillbaka, grällystan och väldigt ofta en förlamande trötthet. Det jag nu tycker är tristast med att vara diabetiker är att mitt känsloliv påverkas av att jag har diabetes! Att jag får depressiva tankar av för lågt blodsocker, att jag är arg på barnen/maken pga blodsockret... och att det är lätt hänt att skylla känsloyttringar på blodsockret. Mitt mål är att försöka undvika bs under 4 för att slippa rekyler, och dess känsloyttringar! |
|
Ja just det... |
|
Skrivet av Helen | |
Jag skriver under signaturen Neaten på Aff´s övriga snack, men det var väl på denna sida mitt första inlägg skrevs så här har jag behållt mitt förnamn som signatur. | |
|
|
trött |
|
Skrivet av mian | |
Framförallt blir jag jätte trött och seg, orkar inte göra något. Också törstig och ibland illamående. När det börjar kännas är olika beroende på vilket bs jag legat på innan, jag mår sämre ju större förändringen är. Hälsningar |
|