Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hba1c

Skrivet av Ingrid
Hba1c går upp för varenda gång vi tar det. Vi har iofs fortfarandeganska bra värden men det stiger som sagt för varje gång. Ni som också har små barn som varit sjuka 1-2 år, är det så för er också?
Svar på tråden: Hba1c

Tvärtom...

Skrivet av  Gunilla
...men annars hade det varit katastrof i vårt fall. När Arvid fick diabetes som 1-åring för snart tre år sedan låg Hba1c på 9. Sedan låg det länge på 8 och strax därunder, men sedan vi började med Lantus för ett år sedan har det blivit bättre. Senaste var 6,8 vilket är Arvids bästa hittills.

Vad jag förstått av andra så är det lättare att hålla bra blodsockervärden, och därmed Hba1c, under remissionen (inte i vårt fall uppenbarligen). Kan det vara det som är på gång för er del? Men om värdena är ok behöver du nog inte oroa dig. Det kan ju bli tillfälligt högre om man t ex har perioder med infektioner och tillväxt bakom sig.
 

måltidsinsulin

Skrivet av  Lina
Får ditt barn insulin typ novorapid till varje måltid eller är du en av alla som har kombinationsinsulin med långtidsverkande och kortidsverkande i ett som skall ges på morgonen och skall räcka hela dagen. Det fick vi till min son i början men vi var tvungna att går över till att ge honom insulin till varje måltid därför att hans värden blev alldeles för dåliga annars. Andra jag har pratat med verkar också ha svårt att få den typen av doseringar att fungera....

Vår sons HBA1C ligger runt 6,2 för det mesta men i början låg han högre. Diabetessköterskan är nöjd men man strävar ju alltid neråt...
 

Artiklar från Familjeliv