Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ridläger i sommar

Skrivet av Milla
Hej,
Jag ska för första gången skicka iväg min dotter en hel vecka, och överlåta ansvaret för blodsocker och insulin till henne själv och personalen på lägret. Hon är 8 år och har haft diabetes sedan hon var 1,5 år. Det har gått bra för det mesta, och de senaste två åren, sedan hon lärde sig att ta sprutan själv, har vi kunnat släppa taget bit för bit - fast med noggrant dokumenterade instruktioner i insulinväskan. Nu är det dags för Emilia att ta ännu ett steg mot frihet och självständighet.
Någon med erfarenhet av en veckas bortavaro?
Svar på tråden: Ridläger i sommar

Oj vad gammal man blivit...

Skrivet av  Eddie
Jag har diabetes av typ 1. När jag var i 10 års åldern skickade min mamma iväg mig på ett speciellt kollo för barn med diabetes på barnens ö där ledarna hade stenkoll på detta och somliga även hade diabetes själva. Detta var vid 2 tillfällen, en gång under 2 veckor och andra under 3 veckor. Det kändes tryggt både för henne och mig. Jag tog alltså mina egna sprutor från ca 9 års ålder. Men att hamna bland 40 andra barn med samma "sjukdom" fick inte mig att känna mig särskilt normal och självständig. Så det du gör, att inte specialbehandla henne, tycker jag är helrätt. Bara du känner dig trygg med att din dotter får den hjälp hon ev behöver under tiden på lägret så tycker jag det verkar jättebra.
 

Artiklar från Familjeliv