Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp önskas

Skrivet av Eva
Får i morgon besök och en av dom är diabetiker. Funderar på vad jag kan bjuda på till fikat. Är smulpaj ok? Den innehåller ju inte sååå mkt socker. Eller är det ngn av er som har något lätt och bra recept att dela med sig?
Svar på tråden: Hjälp önskas

Fika

Skrivet av  Camilla

Hej,

Smulpaj är säkert helt ok, men det beror lite på hur strikt man är med mathållningen. Om du vill anpassa den lite; Tag lite mindre socker, och byt ut lite av mjölet mot havregryn. Lite hackad mandel är också bra.

Jag har ett recept på cheesecake här - varsågod!


CHEESECAKE


125 gram margarin smältes och blandas med
250 gram krossade kex (Digestivekex, HobNobs, eller andra favoritkex – för att göra kakan nyttigare dryga ut med havregryn)

Tryck ner blandningen i en STOR rund form med löstagbar kant och ställ i kylen.

1 ½ msk gelatinpulver
2 dl högkoncentrerad FUN light - värm i en kastrull tills gelatinet löst sig – rör om och låt svalna lite

2 äggulor vispas och blandas i kastrullen, låt svalna

2 burkar Kesella Gourmet blandas med äggsmeten

2 äggvitor, vispade till skum, och
3 dl vispad grädde blandas ner i smeten

Häll smeten i formen, ställ svalt

Detta är en dubbel sats, halvera om du vill göra in en liten form.



 

Här får du en

Skrivet av  maggan
mumsig morotskaka - ok för diabetiker!
4 ägg
2 dl socker (jag är emot sötningsmedel)
2 dl mjöl
1 dl pofiber
4 rivna morötter
2 ts kanel
2 tsk bakpulver
(1 tsk vaniljsocker)

gräddas i liten långpanna

bred över philadelfiaost (light) med så mycket florsocker du har samvete till (och 1 tsk vaniljsocker). Skär i smårutor och njut.

(Sempers "Pofiber" är gjort av potatis (som potatismjöl i konsistensen) och innehåller 70 % fibrer! Finns i de flesta matvaruaffärer)
 

Tackar!

Skrivet av  Eva
Ska spara recepten å prova. Båda lät jättegoda!
Gjorde smulpaj med smultron. Gott som sjutton blev det. Min mamma å moster kom förbi med 1,5 liter smultron så då blev det som blev fyllning, å lite över som åts senare. =)

Tusen tack, Camilla å Maggan!