Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Befogad eller obefogad oro

Skrivet av Asolo
Hej!
Min mamma har diabetes typ 2. Jag har inte haft några problem med grav.diabetes eller liknande.

Barnen har varit hos mormor och morfar på semester i en vecka och de tyckte att lillpojken drack väldigt mycket.

Igår var barnen där igen med sin pappa och min mamma tog sockerprov på dem alla tre. Pappan och storebror hade 4,1 och lillebror hade 6,1.

Min mamma blev genast mycket orolig och tyckte att det var för högt.

Är det befogad oro?
Svar på tråden: Befogad eller obefogad oro

Nej

Skrivet av  Sussi m Maja + 6 till...
jag tycker det låter som högst normala värden! Inget att oroa sig för mao =)
 

Tack!

Skrivet av  Asolo
Då har jag lite mer "på fötterna" att lugna ner orolig mormor med... =)

 

Som jämförelse...

Skrivet av  Sussi m Maja + 6 till...
hade min dotter 33 i blodsocker då hon debuterade!
 

Oj...

Skrivet av  Asolo
Ja, det var ju lite skillnad. Såg att jag skrev fel i mitt första inlägg. Min mamma har typ 1 och inte typ 2. Hon är väldigt orolig att någon av oss barn/barnbarn skall få det.

Tack igen.
 

Nej, säger jag med

Skrivet av  Teresa
Vi tar ibland prov på Daniels lillebror, eftersom han vill det. Han tycker det är lite kul. Det har hänt att han har haft runt 6, även om han oftast ligger runt 5. Daniel hade bs på 25 när han debuterade. Skulle hans lillebror ha över 10, så skulle jag ringa läkaren.
Hoppas din mamma inte oroar sig för mycket för att någon annan i familjen ska få diabetes, det kan ju bli jobbigt!
 

Obefogad oro....

Skrivet av  L
tycker jag.

Allt under 8,0 säger de ju är helt ok. Dessutom mäter ju alla blodsockermätare lite olika och det kan ju skilja ett helt "steg" om man kollar sockret två gånger på raken med samma mätare. När de dessutom mäter blodplasma nu så visar ju värdena dessutom högre, (de är egentligen lägre). Både jag och min son är diabetiker och när vänner och bekanta omkring oss vill kolla sitt värde har de ofta runt 6-7...
 

Artiklar från Familjeliv