Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kräva hjälp i skolan

Skrivet av Feffe
Hej!
Mitt barn skall börja skolan och vår blivande lärare vill inte lära sig att ta blodsockerprov på vårt barn. Har han egentligen rätt att göra det? Vi kommer att ha en assistent men hon kommer inte kunna vara med jämt, vad säger ni? Finns det någon lag att stödja sig emot?
Han säger att det inte funkar om han skall ha det ansvaret jämte läraransvaret för de övriga 25 eleverna.
Svar på tråden: Kräva hjälp i skolan

Tyvärr...

Skrivet av  anna
Han kan neka att ta blodsocker och ge insulin. Jag fick veta att det var föräldrarnas ansvar, jag skulle få åka ifrån varje gång för att ge Louise insulin och ta blodsocker. Som tur är kan Louise ta själv nu, men det är ju lite skrämmande att hon ska behöva ta ett så stort ansvar själv. Förhoppningsvis kan någon övervaka om han kan göra det själv? Lycka till!
 

fråga honom

Skrivet av  Solen
hur han tycker att problemet ska lösas.
Jag förstår att det kan kännas att det är ett stort ansvar när han har 25 elver till, men att han gör det måste ju vara absolut bästa lösningen?
 

Bäst för...

Skrivet av  
just den eleven kanske, men för den skull kanske inte bäst för läraren och alla andra elever i klassen. Det finns mer än EN elev i klassen.
 

P. S.

Skrivet av  
Det är väl ändå inte lärarens problem hur barnet ska få sin medicin, så varför fråga honom?
 

Nej...

Skrivet av  
tack och lov finns det ingen lag som kräver att en lärare ska ta på sig en massa medicinskt ansvar för en elev! Fy, vad hemskt för den läraren att ha det ansvaret! Om det överhuvudtaget är så att skolan alls har något ansvar för elevers medicinering o dyl så ska det självklart ligga på en medicinskt utbildad person, skolsköterskan t ex. Läraren är utbildad och anställd för att UNDERVISA, inte för att ta ansvar för och genomföra en massa medicinska behandlingar. Det är ju självklart!!