Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Första natten hemma

Skrivet av memim
Utskrivna från sjukhuset. Känns bra och dåligt. Vi ska ännu ha telefonkontakt MINST en gång/dag. Återbesök om en dryg vecka. Anton får ligga ganska högt nu till en början tyckte de. Idag har han toppat med 14 och hållit ett snitt kring 8-9. Men så ikväll braka det iväg till 17 nu på senaste kvällsmätningen. Läkaren tyckte vi får låta det hållas om det är sista mätningen till natten. Helst skulle jag se han låg på ca 10 innan natten men hon avrådde mer insulin innan natten. Vi ska mäta igen vid 1 inatt o. sen vid 5 om hans värden är bra vid 1.

Ååh..vad nervöst det känns nu, ska man kunna sova alls? Nånsin?

Men Anton var så glad över att vara hemma i sin egen säng och vi är ju också glada över att ha honom hemma. Fast gud vad trött jag är...
Svar på tråden: Första natten hemma

Sova

Skrivet av  Teresa
Visst kommer du att få sova snart igen. Även om man är orolig, speciellt i början. Vi mätte Daniels nattvärden den första veckan, sen bara om han är riktigt sjuk. Jag brukar mäta innan jag lägger mig, det har fungerat bra.

Skönt att vara hemma igen, då kan man hitta sina rutiner igen. Hoppas ni kan njuta av sommaren, trots allt som hänt!
 

Det blir bättre

Skrivet av  Charlotte
Första tiden hemma handlar verkligen om inställning, omställning och inlärning. När vi kom hem klev vi också upp på natten vid 02.00 och mätte bl.socker. Efter ett tag ser man ett möster och då är det (åtminstone för oss) mer undantag än regel att vi går upp på natten och mäter. Vi brukar ta ett bl.socker innan vi går och lägger oss och beroende på det värdet avgör vi huruvida vi behöver ge henne ett glas mjölk eller juice.
Kommer ihåg att jag undrade precis som du om man någonsin skulle kunna sova. Inte bara sova....min fråga var om man skulle kunna göra någonting normalt ALLS överhuvudtaget? Du ska se att det efter en tid kommer att kännas lättare. Det ordnar sig...

Visst är Anton i skolåldern? Jag vill bara uppmuntra dig att ni tar er tid att vara med i skolan när den börjar, antingen genom sjukskrivning eller vård av barn. I början var jag där hela dagarna och hjälpte Rebecca och lärare att komma ihåg tider att ta bl.socker, det här med maten och hur hon skulle tänka kring den, svara på spontana frågor från lärare och andra, etc. Alla runtomkring Anton behöver lära sig hur man handskas med diabetes. Du behöver INTE vara där tills de är experter för de kommer att lära sig allteftersom men att finnas där i från början är jättebra. Hos oss gjorde också sjukhusets diabetesteam, som består av barnläkare, diabetessköterska och dietist ett infomöte med personalen där de berättade om Rebeccas sjukdom, vad hon behöver och hur man gör + att de svarade på alla frågor. Det kändes bra och var en bra uppbackning för oss.