Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite frågor

Skrivet av memim
Eftersom jag är så ny på detta så tänkte jag göra lite frågor om hur ni resonerar kring frihet, godis, maten..

1. Hur gammalt är ert barn?

2. Låter ni ert barn vara ute med kompisarna utan uppsyn? Ifall ja- under vilka kriterier? (hur länge i taget, tid på dygnet..)

3. Hur ofta äter barnet godis ifall ni tillåter sånt? Hur mycket?

4. Hur ofta får barnet annat sött- kakor, glass..m.m


Svar på tråden: Lite frågor

Svar...

Skrivet av  AnnaS
1. Louise har fyllt 8 år nu.
2. Ja, det får hon, men hon har alltid en tid hon måste passa, och så fort hon känner av att hon börjar få känning så måste hon skynda sig hem. Det har såklart hänt att hon glömmer tiden och jag cyklar runt som en galning och letar efter henne, men det har gått bra hittills...
3. Eh, ja du, vi är inte så noga med sånt, hon kan faktiskt få lite varje dag, under förutsättning att hennes värden inte legat högt en längre tid, men lite mer blir det på helgen såklart.
4. Samma svar som punkt 3.
 

Mina svar

Skrivet av  Malin med Jesper -00
1. Jesper är nyss fyllda 4 år.

2. Ja, men då leker han bara med grannbarn vars föräldrar (2 familjer) som jag "utbildat" lite smått i hans diabetessjukdom - ex. att de inte kan ge honom vad som helst att äta och dricka utan att kontakta oss och vid känning - ge honom något sött etc. Ena familjen (vars pojke han leker mest med) har jag lämnat några druvsocker till så att de ska ha OM det skulle hända att han får känning. Men i de allra flesta fallen har han nyätit när han får leka hos någon kompis och vi tar hem honom alternativt går dit och håller koll när det gått ca. 1,5 tim efter maten.

3. Vi ger godis på lördag efter middagen. Då byter vi ut ett glas mjölk mot en liten tablettask alt. några lösgodisar (ca. 5-7 st) samt att han får ca 10 st dietorelle-godisar (de som är runda och, i de flesta fall, mjuka - man får klämma på dem genom påsen för att känna att de är färska). Han är så nöjd när han får sitt lördagsgodis!

4. Kakor kan han få någon gång i veckan (vi fick av dietisten veta att 5 st pepparkakor eller mariekex motsvarar en smörgås, så vi går efter det). Bulle till mellanmål blir det rätt ofta hemma...jag bakar bullar med mindre socker i och petar bort pärlsockren på hans bulle. Glasspinne kan han få ca 3-4 gånger i veckan istället för mjölk till middagen - vi kör oftast med Bananer i pyjamas-glassen.
 

Svar

Skrivet av  charlotte
1. Rebecca är 8, fyller 9 i september

2. Hon talar alltid om var hon är när hon går ut och och leker och för det mesta är hon med kompisar på gatan. Hon har druvsocker på sig och går hem om hon får känning. Vi har inskolat de föräldrar vars barn hon leker med mest om hennes diabetes så att de är införstådda i hur man gör. Hon får alltid passa mat/mellanmålstider. Ibland skickar jag med en frukt och säger till henne att ta den en viss tid.

3. Rebecca brukar få äta godis Hon tar lite extra insulin bara. Sockerfritt godis som t.ex dietorelle och även sockerfritt tuggummi höjer hennes blodsocker i princip lika mycket som vanligt godis så vi resonerar så att hon får välja ut några vanliga godisar och äta efter maten än att gå med en påse dietorelle och småäta mellan måltiderna.

4. När det gäller glass så köper jag GB:s lättglass och den äter hela familjen av. Isglass gör jag själv av Fun-light. Överhuvudtaget när det gäller sött, kakor etc så försöker vi kombinera detta i samband med måltider när hon tar insulin. Rebecca har insulinpump och det gör att det är lite lättare att oplanerat äta glass och dyl. Det gäller att hålla en någorlunda balans mellan att både vara återhållsam och tillåta. Nu i sommar har vi tillåtit både bullar, kakor och glass rätt ofta för när vi varit och badat så gör hon av med all den energin i vattnet ändå.
 

Isglass?

Skrivet av  Camilla - Emilias mamma
Hur gör du isglass? Jag har försökt att bara frysa in saft, men den blir ju så himla hård och inte alls som vanlig isglass. Har du nåt knep?
 

Jätteenkelt

Skrivet av  charlotte
Jag har bara sådana här glassformar som man kan köpa genom t.ex Tupperwere och i dem blandar jag bara mycket Fun-light och lite vatten och stoppar in i frysen. (Om man blandar för mycket vatten så skiktar det sig lätt.)Jätteenkelt och mycket uppskattad isglass! Lycka till...
 

Tack för tipset!

Skrivet av  Camilla
Ska genast prova med MYCKET saft och LITE vatten, och se om det passar den unga damen, som är helt tokig i isglass, och naturligtvis lite putt för att hon inte får det så ofta...

 

Colaisglass

Skrivet av  Teresa
Min syster frös in avslagen cola light i glassformar. Det blir en porös god colaisgalss som alla barnen gillade! Den sväller ganska mycket trots att den är avslagen, så lämna lite utrymme för det.
 

Mera svar

Skrivet av  Teresa
Alla gör lite olika, så jag fyller på med mina svar också:

1. Daniel fyller 8 nästa månad.

2. Han får vara ute själv, men kollas innan och måste hålla måltiderna. Vi har köpt druvsocker i portionsförpackning i hälsokostaffären, han har ett par i fickan. Hans kompisar vet att han har diabetes, deras föräldrar också. Vi har hållt en lektion för hans klass förra året, det var uppskattat och barnen lärde sig lite vad det innebär och hur det påverkar Daniel (jag har "lektionen" nedskriven om någon är intresserad).

3. Godis på lördagar och kalas. Normalt sett ca 5 bitar, mest choklad (han väljer dock själv). Sällan klubba eller hårda söta saker (som polkagris) de är snabbast på att höja blodsockret. Och choklad i samband med simskolan, annars sjunker hans bs för mycket.

4. Kakor, glass mm några gånger per vecka. I samband med fikatider, sällan mellan måltiderna. Har ersatt mellanmålet med en stor glass någon gång när vi varit på djurpark el. dyl. Han han haft mycket höga värden, så minskar vi på allt sött för att hitta balansen igen.
 

Artiklar från Familjeliv