Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tänkte bara fråga

Skrivet av bekymrad mamma
Jag har en son på fem år. Förra sommaren märkte jag att han luktade aceton om andedräkten. Ringde hans läkare på allergimottagningen o han fick komma in direkt o göra urinprov o även sockervärde togs.
Ua.... Då sa hon att han förmodligen bara behövde dricka mera.
Sagt o gjort. Men nu är det så att han dricker kopiösa mängder. Tre gånger så mycket som sina syskon o det tycker jag börjar bli väldigt mycket....
Tex idag, vi gick på McDonalds, när hans syskon hade druckit en liten klunk på sin läsk så hade han tömt hela muggen INNAN han ens kommit så långt som till att börja äta.
Senare väntade vi på tåget, då det var varmt så köpte jag varsin dricka åt dem ( 50cl flaska) o han svepte sin. Till maten dricker han två-tre glas mjölk o direkt efter kan han fylla glaset med vatten o hälla i sig. Naturligtvis kissar han stora mängder när han dricker så mycket.
Jag menar, det är ju självklart att barnen dricker mer när det är varmt men det är likadant oavsett väder o årstid, han dricker hela tiden o mycket.
Men vad tror ni? Ska jag kontakta läkarna igen för nya koller eller?
Kan ju inget om diabetes o vet inte riktigt vad typiska symptom är...

Svar på tråden: Tänkte bara fråga

Det är så väldigt olika...

Skrivet av  AnnaS
Jag har en kompis vars dotter drack 3 flaskor vatten innan hon lade sig när hon var 1 år! Det var tydligen normalt för henne. Är du orolig kan du ju alltid lämna in ett urinprov, men det är nog inte någon fara om han inte är ovanligt trött och hängig också. Och matlusten försvinner också. Men som sagt, oroa dig inte i onödan, lämna hellre in ett urinprov om du känner dig osäker.
 

Jo

Skrivet av  bekymrad mamma
matlusten har försämrats, förut åt han stora mängder o nu gnäller han över pytteportioner men matlusten kan ju bli påverkad av värmen så den har jag inte reflekterat så mycket över.
Det är just det här med drickandet som jag bara tycker blir mer o mer hela tiden. Svårt att säga om han är trött... gnällig o pipig som tusan men det kan ju höra till åldern.
Hoppas verkligen inte på att det är nåt, han har en massa allergier o astma redan, tycker det räcker för lillparveln.
Men tack för ditt svar. Ska ringa läkarn så får de ta nya prover för säkerhetsskull.
Igår stank han aceton ur munnen igen men det försvann när han fick ett glas vatten.
 

Ja, gå och kolla för säkerhets skull.

Skrivet av  AnnaS
Louise kunde somna på eftermiddagen och gick inte att väcka om hon inte fick sova ett par timmar, hon var jättetrött. Det är ju enkelt att lämna in ett urinprov så får ni svar direkt. Om ni känner någon som har diabetes kan man ju ta ett blodsockerprov eller låna en urinsticka. Jag håller tummarna för att det inte är diabetes.
 

Artiklar från Familjeliv