Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lågt blodsocker

Skrivet av KeWik
Hej...jag har en dotter som är tre år. Har ni någon erfarenhet av att lågt blodsocker kan ge kräkningar? Hon vill inte äta frukost direkt när hon vaknar utan väntar gärna. Ibland händer det att hon mår illa och vill kräkas och gör så också. Vi har funderat på varför hon gör dessa kräkningar, är hon förstoppad eller kan det vara blodsockret. Hon är inte diabetiker. Igår blev det så igen och då var vi hos min syrra som har en blodsockermätare. Jag kollade och hon hade 2,4 och då hade hon fått några klunkar mjölk för hon var törstig. Vad tror ni, är det något som kan vara ett varningstecken att diabetes är på väg att utvecklas? Vad kan vi göra för att förhindra att hon vaknar med så lågt blodsocker?
Svar på tråden: Lågt blodsocker

Konstigt

Skrivet av  Teresa
Om hon är på väg att utveckla diabetes, så borde blodsockret vara högt, inte lågt.
Jag vet barn som kräks efter att ha gråtit och varit arga. Visst kan det också bero på att hon är förstoppad också. Små barn kräks av olika anledningar. Om det händer ofta eller regelbundet, så kanske ni kan hitta ett mönster i det.

Om ni kollade blodsockret efter kräkningen, så kan det säkert ge en missvisande bild. Testa istället på fastande mage, men inte efter kräkning. Får ni underliga värden, så gå till läkaren.

Det är mycket olika hur hungrig man är på morgonen, både bland barn och vuxna.
Jag tycker inte det låter som om hon har diabetes. Men, är du orolig, så gå till läkaren bara för att slippa fundera.
 

Kollade före kräkning

Skrivet av  KeWik
x
 

känner igen det

Skrivet av  Nina m Fabian-98 & Matilda-01
Vår son som har diabetes får ibland ont i magen, mår illa och kräks när han får lågt blodsocker. JAg vet inte huruvida det är något tecken på att din dotter håller på att få diabetes (man brukar ju få högt blodsocker innan man får behandling).

Ge henne något som håller uppe blodsockret precis innan hon går och lägger sig eller ge henne något mitt i natten (välling, o\'boy eller annat).
 

Kräkningar...

Skrivet av  Camilla
...och illamående kan man få av ketoner, som utvecklas när cellerna svälter, dvs när de inte har fått någon energi i form av kolhydrater. Detta kan drabba alla, framförallt kanske vid maginfluensa. Om din dotter har tendens till lågt blodsocker är det viktigt att hon äter ordentligt på kvällen, med långsamma kolhydrater.

Ketoner kan man mäta genom urinprov, så om du kan fånga de första morgondropparna och ta med till bvc kan du få svar. (eller om din syrra har urinstickor också??)

Tror inte att detta har något med diabetes att göra.
 

Artiklar från Familjeliv