Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderar på värden..

Skrivet av memim
märker att många överlag håller väldigt låga värden.

Vår läkare o. vår diabetssköterska har sagt att barn gärna kan ligga lite högre. Dvs 6-12 är helt ok.

Vi har också fått rådet att inte ge insulin på kvällen om han inte är över 20, 10-12 är önskvärt 2 timmar efter kvällsmat, alltså innan sänggående.

Ligger Anton under 10- typ 7-8 vid sänggående, så ger vi honom ett mjölkglas ännu.

Vi har dock aldrig haft riktigt höga värden. När han ligger på 12-15 vid 22, så är han nere på ca10 vid 01 och "brukar" ha kring 6-7 vid 5-tiden. De flesta kvällar ligger han dock mellan 8-12 vid sänggående o. det tycker vi är perfekt. Då har han hållit sig vid 5-6 kl.5 och strax under 5 vid frukost :)

Igår åt Anton godis, vi våga mixtra lite och gav honom lite insulin vid mellanmål samt godis. Dock sköt han iväg till 17 två timmar efter vilket vi inte heller gjorde nåt åt. Före middag låg han på 10 (ytterligare en timme senare) Sen gav vi normal dos insulin till middag o. han låg efter det på 8-9, ett par steg högre än normalt.

Hur tycker ni det låter? Väldigt högt?
Svar på tråden: Funderar på värden..

nej, jag tycker

Skrivet av  Ingrid
inte det låter högt. I perioder ligger Josefin högre men ibland har vi bra perioder då det inte alls är svårt att hålla en vecka under 10. Detta kommer dock inte så ofta och jag har ingen aning om varför det är så lätt ibland. Jag tycker inte att vi gör annorlunda mot de veckor då hon hela tiden har höga värden. Kanske någon annan har en teori?

Framför allt tycker jag inte att era värden är så farliga eftersom de går ner. Som efter godiset så gick det ner av sig självt. Det är ju bra! Ibland måste man ju ta lite sämre värden t. ex vid lördagsgodis.
 

Jag tycker

Skrivet av  AnnaS
att det låter bra, vi resonerade också så när Louise hade Insulatard. Nu när hon har Lantus är vi mycket kräsnare med hennes värden, över 15 är högt. Vi lägger gränsen på 16 på kvällen/natten, har hon över det så brukar vi ge extra insulin, annars får det vara så.