Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Provar att fråga här om diabetes som gravid

Skrivet av Ylva m F
Jag har en kompis som har typ2-diabetes och är gravid. Hon har nog inte haft så noga koll på blodsockerhalten. Hon fick höra att det ökar risken för missbildningar, men inte vad det handlade om för missbildningar. Är det någon här som vet? Hon är i vecka 17 nu och har den senaste veckan haft ca 6 i blodsocker. Innan dess vet hon inte.
Svar på tråden: Provar att fråga här om diabetes som gravid

Jag har inte hört...

Skrivet av  AnnaS
...att det skulle öka risken för missbildningar, men däremot att man kan få ett "för stort" barn. Samt att risken för missfall ökar. ?
 

Olika effekter av högt blodsocker

Skrivet av  Ylva m F
Jag har läst på så gott jag har kunnat, och fått lära mig att högt blodsocker under första trimestern kan ge missbildningar (däremot inte ett ord om vilka och hur allvarliga) medans om det är mot slutet av graviditeten kan det ge stora barn.

*OT* Gissa om jag blev undersökt med avseende på diabetes eftersom jag fick ett barn som vägde 5110 gr vid födseln!
 

Jag har hört att

Skrivet av  Lina
tex. hjärtfel skulle vara en sådan missbildning som risken blir högre för.
Vet en tjej som är diabetiker hon fick ett barn som var dödfött och hennes nästa flicka drabbades av hjärtfel.
Jag tror i och för sig att den här tjejen inte skötte sig särskilt väl när det gällde diabetesen.
Jag är ju själv diabetiker och under mina graviditeter kollades jag väldigt noga, totalt gjordes nog ca 9 ultraljud. Bland annat ett där man gjorde organscreening i vecka 17 för att särskilt leta efter eventuella missbildningar. Ingenting hittades dock och bägge mina barn föddes friska. Att min son själv sedan utvecklade diabetes vid 3 års ålder säger de bestämt att det inte beror på att jag hade det, förutom den genetiska faktorn då förstås...

Jag vet att barn ofta blir stora när man har diabetes men det beror naturligtvis på hur värdena ligger under graviditeten, min dotter vägde 3580 när hon föddes och det är ju inte särskilt mycket. Däremot vet jag att det är viktigt hur man ligger innan och precis i samband med när man blir gravid, ligger man bra då skall risken för missbildningar vara näst intill obefintlig...

Hoppas att jag kunde besvara någon fråga med detta..
 

Har hon...

Skrivet av  Malin
...verkligen inte kollat sitt blodsocker innan v 17? 6 i blodsocker är bra med det är långtidssockret (HbA1c) som är det intressanta, det ska ligga runt 5. Det är 9,5% risk att få ett missbildat barn om man är diabetiker (alla inräknade, stora och små missbildningar) jag vet inte om detta gäller typ 2:or. Genomsnittet är annars 2%. Det är vanligt med hjärtfel och dålig njurfunktion på barnet.

Jag tror inte det är någon fara med din kompis barn om hon har 6 i blodsocker men om hon kollar det i v 17 första gången så hade det kunnat vara 15 och då hade det nog inte gått vägen. Hoppas allt ordnar sig iallafall.
 

Ska inte skrämma upp

Skrivet av  Linda m Melvin & Noah
någon..
Men jag förlorade min son Melvin pga att hans njurar inte fungerade när han föddes.
Obduktionen visade att det berodde pågrund av diabetisk moder..
Och mitt HbA1c låg på 7.2% när jag vart gravid.
Sedan sänkte jag det till ca 5% (efter vecka 12).
Så säg åt din vän att skärpa till sig!
I och försig så sker ju "skadorna" innan vecka 10 ca, då organen bildas på barnet.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv