Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Första förkylningen

Skrivet av memim
har Anton nu. Vad jag förstått går sockret upp då?
Passar bara bra eftersom han är ständigt ganska låg. Vi ger honom Lantus 4enheter och sen får han 1+2+2 enheter NovoRapid till de 3huvudmålen. 2 mellanmål äter han utan insulin.

Läkaren justerar våra doser men har ingen större lust att kontakta. Vi ska ringa barnavdelningen på sjukhuset varifrån de tar kontakt med läkaren när vi rapporterat värden. Vilket vi inte gjort på en vecka för endel personal är så otrevlig.

Min magkänsla säger mig ändå att det är Lantus som borde ner. Anton sjunker så mycket till natten, trots att han äter 40kolhydrater till kvällsmellanmål (inget insulin) kan han ligga på 5-7 kl 22, 2timmar senare. Då är han garanterat under 4 på morgonen vid 7-tiden. Trenden har varit att hans morgonvärde har gradvis sjunkit senaste veckan. Från ca6 till 3,8 igårmorse.

Nu är han förkyld och hålls lite högre. Vad tror ni? Minska Lantus?
Svar på tråden: Första förkylningen

Förkylningar kräver insulin

Skrivet av  Teresa
En förkylning gör att kroppen kräver mer insulin, det är som om förkylningen för att insulinet fungerar sämre. Ofta märks detta redan ett par dagar innan förkylningen bryter ut. Jag skulle vänta och se vid vilken tid på dygnet Anton får höga värden. Blir det ex bara på förmiddagen, så justera måltidsdosen. Blir det överlag, så justera Lantus. Men, om blodsockret går upp, så ska ni öka insulinet, inte minska.
Det kan vara bra att kolla efter ketoner och socker i urinen också, om värdena börjar bli konstiga.

Om Anton ligger lågt ofta under dagarna, så minska Lantus lite. När får han Lantus? Eftersom han blir låg på natten kanske det vore bra om han fick den på morgonen. Blir han mest låg under natten, så ska han ha mindre insulin inför natten eller mer långsamma kolhydrater.

Försök att hitta någon bland personalen som ni trivs med och ta reda på hur den personen jobbar. Ni kommer att behöva hjälp många gånger, speciellt första året och det vore synd om en del personer förstör det för er.

Lycka till och krya på Anton!

Lantus

Skrivet av  memim
Jag vet inte varför men vår läkare tyckte Lantus är bäst att ta på kvällen. Vi ger den vid 17.

Jo, vi tänkte inte minska nu lagom till förkylningen men jag tänkte att i övrigt borde vi kanske minska eftersom han oftast har värden mellan 4-6. Nu har vi också mätt under 4 många morgnar. Under4 vill jag inte ha honom!

Tack för ditt svar!

Vi tog också

Skrivet av  Teresa
Ett tag fick Daniel Lantus på kvällen (17). Det var för att den skulle verka så lite som möjligt sista timmarna i skolan. Men, sen bytte vi den till morgonen för att den skulle verka så lite som möjligt de sista morgontimmarna. Eller så gjorde vi tvärtom, jag minns inte. Men, fråga läkaren om det skulle kunna hjälpa.

Ändrat till morronen

Skrivet av  Felix mamma
Vi fick också först beskedet att ge Lantus till middagen, men vi fick problem med låga morronvärden.

Ändrade till morronen istället, och det blev mycket bättre. Enligt vår läkare spelar det ingen som helst roll, men av praxis säger de middagstid för dosen. Ingen särskild orsak av vad jag förstod.

Nu har vi haft Lantus i nästan 2 år, och det fungerar bra med morrondoser.

Vi ger också

Skrivet av  Ingrid
Lantus på morgonen så att vi kan sova lite lugnare på natten.

För tillfället är det ett skitsvårt läge här. Jossan har legat strax över 4 nu de senaste timmarna men vågar vi gå och lägga oss med det värdet... samtidigt är det ju nästan ALLTID så att blodsockret sticker när vi ger mjölk om hon har massa ris och grejer i magen... nä vi ger nog lite i alla fall så slipper vi ställa klockan... God natt alla tappra föräldrar till små diabetiker.